FORUM PSZCZELARSKIE PASIEKI "AMBROZJA" WITA MIŁOŚNIKÓW
http://forum.pasiekaambrozja.pl/

silikon do praski na węze
http://forum.pasiekaambrozja.pl/viewtopic.php?f=47&t=22226
Strona 1 z 1

Autor:  kustosz [ 26 lutego 2019, 19:58 - wt ]
Tytuł:  silikon do praski na węze

Poruszam jeszcze raz ten temat bo wydaje mi się dość ważny i nie do końca omówiony.
w 2018 tym zrobiłem sobie taką matrycę do wyrobu jednostronnej węzy metodą powlekania wałkiem.
Niestety nic z tego nie wyszło bo pszczoły nie chciały odrabiać od strony gładkiej i strasznie chrzaniły plastry. Zauważyłem po jakimś czasie że zastosowany przeze mnie silikon który był polecany na forum bardzo szybko się skurczył i komórki o początkowym wymiarze 5,4mm zrobiły się 3,9mm co też mogło być powodem zlej pracy pszczół.
Zastosowałem silikon odporny na działanie do 120 C (brązowy).
W tym roku planuję wykonanie praski dwustronnej no i mam problem jaki silikon czy masę formierską wybrać.
Bardzo proszę Kolegów o wymianę poglądów i doświadczeń w tym temacie.

Autor:  baru0 [ 26 lutego 2019, 20:17 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Pisz do henry650 coś walczył z tym tematem.

Autor:  bagisek1 [ 26 lutego 2019, 20:40 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz, ten gość robi z żywicy formierskiej. Pokazywał mi praskę po kilku latach używania i nówka. Więc chyba to lepsza opcja.

Autor:  kustosz [ 26 lutego 2019, 20:43 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

A nie wiesz jaka to konkretnie żywica?

Autor:  baru0 [ 26 lutego 2019, 20:57 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

bagisek1,
A nie z sylikonu ?

Autor:  bagisek1 [ 26 lutego 2019, 21:00 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

baru0, z tego co mówił , jest to żywica formierska, bardziej wytrzymała i przez ten czas co ma 8 lat żadne parametry nie zmieniły się.
Przy silikonie myślę , że szybko może ulec deformacji. :oops:
To opinia tego gościa , a widziałem i robiłem węzę na tej prasce.

Autor:  manio [ 26 lutego 2019, 21:01 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

silikon formierski - jest dwuskładnikowy jak żywica, ale to silikon. Lepiej się odpowietrza i wychodzi doskonale. Trzyma wymiary . Adamjaku pisał o tym wielokrotnie i wyczerpująco.

Autor:  baru0 [ 26 lutego 2019, 21:10 - wt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Ja się nie znam mi się zdaje ;) .
Zalewam świeczki x razy w formie sylikonowej z takiego sylikonu i jest ok .
Ale jak Adam "przerabiał "temat to trzeba go przeczytać :okok:
Nie ma co wyważać drzwi .

Autor:  henry650 [ 27 lutego 2019, 07:32 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Zywica sie nienadaje bo źle sie odpowietrza a do tego żle wosk odchodzi i trzeba ja czymś smarować .popatrz tu ja kupowałem http://www.modelarnia24.pl/ ja brałem standartowy jest ok ale można sprubować twardzszy

henry

Autor:  Krzyżak [ 27 lutego 2019, 07:47 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
Poruszam jeszcze raz ten temat bo wydaje mi się dość ważny i nie do końca omówiony.
w 2018 tym zrobiłem sobie taką matrycę do wyrobu jednostronnej węzy metodą powlekania wałkiem.
Niestety nic z tego nie wyszło bo pszczoły nie chciały odrabiać od strony gładkiej i strasznie chrzaniły plastry.

Nie opowiadaj bajek, wykonałem setki jak nie tysiące arkuszy takiej węzy i działa i odbudowywana jest bez zarzutu.

kustosz pisze:
W tym roku planuję wykonanie praski dwustronnej no i mam problem jaki silikon czy masę formierską wybrać.
Bardzo proszę Kolegów o wymianę poglądów i doświadczeń w tym temacie.

Bardzo dobrym silikonem dostępny na aledrogo jest "silikon formierski mm922". Dobrze się odpowietrza, dobrze odwzorowuje, jest wytrzymały mechanicznie. 100 razy lepszy od polecanych w Pszczelej Woli gumosili.
Cena niecałe 80zł za kg.

Autor:  kustosz [ 27 lutego 2019, 10:28 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

nie opowiadam bajek niestety ale na ok 50 arkuszy takiej węzy wkładanej do gniazd tylko ok 10 sztuk było odbudowane prawidłowo resztę musiałem przełożyć do miodni a po odwirowaniu przetopić więc nie próbuję drugi raz tego sposobu tylko robię dwustronną. Możliwe że gdyby mi się ta forma tak nie skurczyła to może było by lepiej.

Autor:  kustosz [ 27 lutego 2019, 11:22 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Krzyżak powiedz mi ile silikonu trzeba na praskę dwustronną wielkopolską?
I jeszcze czy nie lepszy byłby SILIKON RTV -2 ?

Autor:  DarekZ [ 27 lutego 2019, 12:46 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Witam
Również wykonuję na własne potrzeby węzę "Metodą Marka Woś". Jak do tej pory nie miałem żadnych problemów z odbudową po stronie "płaskiej".
Używałem sylikonu formierskiego mm922. Wykonałem na jednej matrycy ok. 200 arkuszy i nie było żadnych problemów z nietrzymaniem rozmiarów komórek.
Co do ilości sylikonu, zależy jak grubą matrycę chcesz wykonać. 0,5cm matryca to moim zdaniem minimum dla dwustronnej praski.

Autor:  Krzyżak [ 27 lutego 2019, 14:53 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
Krzyżak powiedz mi ile silikonu trzeba na praskę dwustronną wielkopolską?
I jeszcze czy nie lepszy byłby SILIKON RTV -2 ?

Nie powiem Ci, bo już nie pamiętam ile mi wyszło.
SILIKON RTV -2 nie stosowałem.

Autor:  kustosz [ 27 lutego 2019, 19:05 - śr ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Ciekawe dlaczego u mnie nie chciały odrabiać tej jednostronnej może robiłem za grubą i po stronie gładkiej nie łapały wzoru ale powlekałem wałkiem tylko trzykrotnie a niektórzy mówili że robią nawet pięciokrotnie.
Spróbuję w tym roku z innego silikonu.
Mam jeszcze pytanie jaka grubość silikonu powinna być optymalnie pomiędzy płytami?
W opisie tego drugiego silikonu było że odporny jest na temperaturę więc dlatego zapytałem czy nie lepszy jest.

Autor:  paraglider [ 01 marca 2019, 12:26 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Krzyżak pisze:
Nie powiem Ci, bo już nie pamiętam ile mi wyszło.

https://www.youtube.com/watch?v=qF1ubv1oJi4

Autor:  kustosz [ 01 marca 2019, 13:37 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Dzięki za podpowiedzi, właśnie dostałem silikon to w tygodniu pokażę co mi wyszło.

Autor:  paraglider [ 01 marca 2019, 19:10 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

A może tak : https://www.youtube.com/watch?v=8RnRy2eBR3s

Autor:  Krzyżak [ 01 marca 2019, 19:43 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

paraglider pisze:


Robiłem i tak ale to gorsze rozwiązanie niż odlew z silikonu formierskiego.
O wiele trudniej nałożyć silikon, żeby dokładnie odwzorował każdą komórkę.
Przy formierskim wylewamy silikon kilka uderzeń młotka w stół w celu zawibrowania i gotowe. Przy silikonie z tubki trzeba się nastarać, żeby go odwzorować i wypchnąć powietrze a jakość matrycy zawsze jest i tak gorsza niż w formierskim. Poza tym tył matrycy przy formierskim jest idealnie głatki co ma znaczenie, gdy potem kładziemy formę na stole i ją "malujemy". Po tym w tupce nie jest tak równo. Oba silikony są w porównywalnych cenach więc moim zdaniem nie warto się męczyć.
Formierski pod każdym względem jest lepszy.

Autor:  kustosz [ 01 marca 2019, 20:10 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

No a jak zapobiec wyciekaniu silikonu formierskiego w czasie tworzenia formy z pomiędzy węzy i blatów formy?

Autor:  Krzyżak [ 01 marca 2019, 22:23 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
No a jak zapobiec wyciekaniu silikonu formierskiego w czasie tworzenia formy z pomiędzy węzy i blatów formy?

Nie bardzo rozumiem. Kładziesz węzę na blacie, obudowujesz ją dookoła listewkami jak na filmie poniżej i zalewasz. Żadna filozofia. Dla rozprowadzenia i odpowietrzenia pukasz młotkiem w balat.
https://www.youtube.com/watch?v=8RnRy2eBR3s

Autor:  kustosz [ 02 marca 2019, 14:40 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Na filmie mamy formę jednostronną a mi chodzi o dwustronną.
Załóżmy że kładę węzę obudowuję wylewam silikon i na to płyta np. ze sklejki wodoodpornej lub innej płyty teraz czekam aż się utwardzi potem odwracam do góry nogami obudowuję i znowu to samo, czy tak ma to wyglądać?

Autor:  manio [ 02 marca 2019, 15:10 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Kiedyś już była na ten temat dyskusja na forum , a wywołała ją turecka strona o produkcji takiej prostej praski : TAKIEJ
a po przetłumaczeniu :google:
SPOLSZCZONA

Autor:  kustosz [ 02 marca 2019, 20:49 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

tylko że na tym filmie silikon jest nie płynny a silikon formierski jest podobno płynny i będzie wypływał na boki po ściśnięciu tej kanapki.

Autor:  manio [ 02 marca 2019, 21:46 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Tak jak to opisał Krzyżak , tyle że jednego dnia robisz jedną stronę , a drugiego wyjmujesz z listewek , odwracasz na stronę z węzą i przybijasz odpowiednio grubsze listewki ( bo dwie warstwy silikonu+węza. Tak jak na tym filmiku :

Nie zapomnij postukać w blat :D Drugą stronę węzy zalewasz podobnie, tyle że musisz potem ładnie przykleić formy do praski. Trochę inwencji musisz włożyć bo samo się nie zrobi i nie musi się udać za pierwszym razem.
Pszczoły dobrze odrabiają i jednostronną węzę , a w czasach kryzysowych robiono też "węzę" na płaskiej desce i lepiej czy gorzej , ale pszczółki też musiały sobie radzić. Dziś to by było pszczelarstwo ekologiczne i naturalna komórka , a wtedy było to wynikiem totalnego braku wszytskiego , nawet papy i gwoździ :) , a Castoramy nie było :)
Coś musiało się mocno nie udać skoro pszczoły nie budowały, choć jak jest siła to zbuduję nie tylko bez węzy, ale nawet bez ramek.
Tu robi się dwie formy z dwóch kawałków węzy , ale to chyba nie najlepszy pomysł. Ja odlewałem na dwie strony - oczywiście nie jednego dnia i nie takie grube warstwy jak na filmikach, ale kto bogatemu zabroni ? :haha:
Można też na dwie strony i bez praski

Autor:  kustosz [ 02 marca 2019, 22:39 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Manio dzięki.

Autor:  kustosz [ 07 marca 2019, 22:46 - czw ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

no i zrobiłem pierwszą formę wyszła fajnie choć trochę wygięły się płyty zrobione z czarnej sklejki szalunkowej. Dokręciłem listwy kontrujące wygięcie i jest ok.
Poradźcie mi jeszcze czym posmarować formę przed zalaniem woskiem pierwszy raz bo się boję że mi forma nie odejdzie od węzy.

Autor:  DarekZ [ 08 marca 2019, 09:17 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Szare mydło + woda, mleko, maślanka. Jest dużo szkół. Ja stosuję woda+szare mydło i ładnie zawsze odchodzi.

Autor:  kustosz [ 08 marca 2019, 10:39 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Dzięki spróbuję z szarym mydłem.

Autor:  henry650 [ 08 marca 2019, 19:18 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
no i zrobiłem pierwszą formę wyszła fajnie choć trochę wygięły się płyty zrobione z czarnej sklejki szalunkowej. Dokręciłem listwy kontrujące wygięcie i jest ok.
Poradźcie mi jeszcze czym posmarować formę przed zalaniem woskiem pierwszy raz bo się boję że mi forma nie odejdzie od węzy.


Silikonu nie trzeba smarować niczym


henry

Autor:  kustosz [ 08 marca 2019, 21:59 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

no i zrobiłem pierwsze węzy ale mam pewne wątpliwości bo wychodzą dość kruche jaki może być tego powód? Kiedy robiłem wałkiem jednostronne to nie były tak kruche.
Czy można temu jakoś zaradzić?

Autor:  manio [ 08 marca 2019, 22:46 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Węza odlewana nawet z tego samego wosku będzie bardziej krucha niż walcowana na ciepło . Widać "odlewanie" wałkiem bardziej przypomina wyrób węzy na walcach . Zwyczajnie trzeba się z nią ostrożnie obchodzić i wstawiać w ramki tylko jak jest ciepło - wtedy i węza robi się bardziej plastyczna i nie pęka.
Przyczyn jest z pewnością więcej i były kiedyś opisywane w "Pszczelarstwie" przez p. Jaronia. Kupiłem kiedyś walcowana węzę z RZP i też była bardzo krucha. Wszystko było z nią Ok , ale była "bardziej krucha niż zwykle" .

Autor:  kustosz [ 09 marca 2019, 14:24 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

A gdyby do praski włożyć płaską węzę podgrzać i zacisnąć?
Czy Ktoś tak próbował?

Autor:  Łukasz1980 [ 09 marca 2019, 17:10 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
A gdyby do praski włożyć płaską węzę podgrzać i zacisnąć?
Czy Ktoś tak próbował?

są filmy Rosjan którzy właśnie płaski arkusz wosku wkładają pomiędzy dwie formy sylikonowe i walcują w walcach od Frani

Autor:  henry650 [ 09 marca 2019, 17:20 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
no i zrobiłem pierwsze węzy ale mam pewne wątpliwości bo wychodzą dość kruche jaki może być tego powód? Kiedy robiłem wałkiem jednostronne to nie były tak kruche.
Czy można temu jakoś zaradzić?


Być może za szybko stygnie ,a kiedy zaraz po wyjęciu z pracki czy jak jest w zimnym pomieszczeniu?


henry

Autor:  JM [ 09 marca 2019, 17:27 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Łukasz1980 pisze:
kustosz pisze:
A gdyby do praski włożyć płaską węzę podgrzać i zacisnąć?
Czy Ktoś tak próbował?

są filmy Rosjan którzy właśnie płaski arkusz wosku wkładają pomiędzy dwie formy sylikonowe i walcują w walcach od Frani
Oglądałem swego czasu jeden taki filmik i jestem prawie pewien, że to były formy z jakiegoś rodzaju żywicy, bardziej sztywne i twarde. Silikon wydaje mi się zbyt "gumiasty" aby był w stanie i nadawał się do takiego tłoczenia.

Autor:  kustosz [ 09 marca 2019, 19:31 - sob ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

masz rację henry650 robiłem na dworze przy +10 więc może za szybko wystygła spróbuję w domu. Krucha była zaraz po wyjęciu z praski.

Autor:  henry650 [ 10 marca 2019, 06:38 - ndz ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

kustosz pisze:
masz rację henry650 robiłem na dworze przy +10 więc może za szybko wystygła spróbuję w domu. Krucha była zaraz po wyjęciu z praski.


Ja robie w warsztacie temperatura okolo 15 st ,ale wazna jest temperatura matryc jak za szybko stygnie to własnie sie tak dzieje


henry

Autor:  henry650 [ 10 marca 2019, 06:40 - ndz ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Łukasz1980 pisze:
kustosz pisze:
A gdyby do praski włożyć płaską węzę podgrzać i zacisnąć?
Czy Ktoś tak próbował?

są filmy Rosjan którzy właśnie płaski arkusz wosku wkładają pomiędzy dwie formy sylikonowe i walcują w walcach od Frani


Ale to nie jest silikon tylko coś innego bo silikon nie da rady wygnieść komórek jest za miękki


henry

Autor:  Łukasz1980 [ 10 marca 2019, 10:38 - ndz ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

henry650, być może ale była to też forma bardzo giętka i elastyczna. Podejrzewam że bardzo dużo zależy od temperatury gładkiego plastra wosku z którego ma być zrobiona węza.

Autor:  janek_sz [ 10 marca 2019, 10:42 - ndz ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Łukasz1980 pisze:
są filmy Rosjan którzy właśnie płaski arkusz wosku wkładają pomiędzy dwie formy sylikonowe i walcują w walcach od Frani

Nie są to formy silikonowe ale zrobione z poliuretanu formierskiego. Charakteryzuje się on znacznie większa twardością niż silikon (wyrażona w skali shore).

Autor:  manio [ 10 marca 2019, 11:01 - ndz ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Na filmiku zawsze to wygląda łatwo i szybko . Nie ma jednak łatwo jak się spróbuje. Na filmiku jest na początku adres gdzie zamawiać takie matryce . Materiał wygląda na podobny do plastikowych krat odgrodowych - z całą pewnością to nie silikon tylko twarda żywica.

Autor:  janek_sz [ 10 marca 2019, 13:27 - ndz ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Цена матрицы размером 410х270 составляет 55 дол. + доставка,цену доставки можно посмотреть на сайте УкрПочта ,я смотрел авиадоставка 21 дол.В Европу отправлял посылки идут быстро 5-7 дней.

Autor:  daniel1963 [ 11 marca 2019, 12:36 - pn ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

tłumacz:
Rozmiar matrycy 410x270 to 55 dolarów. + wysyłka, cenę dostawy można zobaczyć na stronie UkrPoshta, cena transportu lotniczego 21 dolarów. W Europie przesyłka idzie 5-7 dni.

Autor:  Krzyżak [ 11 marca 2019, 15:28 - pn ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

daniel1963 pisze:
tłumacz:
Rozmiar matrycy 410x270 to 55 dolarów. + wysyłka, cenę dostawy można zobaczyć na stronie UkrPoshta, cena transportu lotniczego 21 dolarów. W Europie przesyłka idzie 5-7 dni.


Za 60zł można kupić 1kg poliuretanu i samemu sobie wykonać.
Żadna filozofia.

Autor:  manio [ 15 marca 2019, 12:56 - pt ]
Tytuł:  Re: silikon do praski na węze

Krzyżak pisze:
daniel1963 pisze:
tłumacz:
Rozmiar matrycy 410x270 to 55 dolarów. + wysyłka, cenę dostawy można zobaczyć na stronie UkrPoshta, cena transportu lotniczego 21 dolarów. W Europie przesyłka idzie 5-7 dni.


Za 60zł można kupić 1kg poliuretanu i samemu sobie wykonać.
Żadna filozofia.

No to już masz pomysł na biznes. Zrób i ofertuj na forum , a nie zdążysz z produkcją i będziesz musiał podnieść ceny .

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/