FORUM PSZCZELARSKIE "AMBROZJA" WITA MIŁOŚNIKÓW

Miód Pasieka Ule Matki - Pszczelarstwo to Nasza pasja.
baner czasopisma Pasieka Portal Pszczelarski
Dzisiaj jest 27 kwietnia 2024, 00:56 - sob

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Buduję lawetę
Post: 26 listopada 2007, 15:18 - pn 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Mamy do dyspozycji przyczepy samochodowe które proponuje się nam do przewożenia pszczół. Woziłem taką lawetą do przewożenia samochodów. Twarda z resorem skrętnym niewygodna i ciężka. Pełne dno uniemozliwa pełną wentylacje podczas transportu.
Buduje przyczepę - tandem z niezależnym zawieszeniem każdego koła na sprężynie z możliwoscia przewiezienia w jednym poziiomie 40 uli. Wprawdzie z poczatku będzie ją targał Polonez , ale jest przewidziana do busa, bo nie do końca zgodne to jest z przepisami. Przyczepa jest spawana. Pomostem będą kątowniki- czyli od dołu ule nie będą kryte. Kolejne etapy jej budowy opiszę oraz zaprezentuję zdjęcia. Waga jej będzie ok 400 kg - może troche wiecej. Będzie wyposażona we własny najazdowy hamulec hydrauliczny i mechaniczny postojowy ręczny. Powierzchnia ładunkowa będzie mieć 2m x 4 lub 5 metrów - jeszcze nie zdecydowałem. To 5 metrów pojawiło sie w pomyśle dopiero po wykonaniu szkieletu ramy. Podwoziem jezdnym będą kompletne zawieszenia koła tylnego Busa Volksvagena T-4
Jest 26 listopad - mam zamiar 1 marca ją zarejestrować na pojazd specjalny do przewozu uli.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 26 listopada 2007, 15:48 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 sierpnia 2007, 18:10 - czw
Posty: 944
Lokalizacja: Poznań
Ule na jakich gospodaruję: Dadant
Dobrze kombinujesz. Powodzenia!

_________________
Pura Vida


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 26 listopada 2007, 23:23 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
tak a ile waży jeden z twoich ulików?? po załadowaniu nie przekroczy dopuszczalnej masy całkowitej??i to zależy od tego kto będzie robił jej odbiur na przeglądzie ewentualnym dasz znać jak ci poszła przeprawa z "urzędasami"...aż jestem ciekaw


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 27 listopada 2007, 09:17 - wt 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
entrion pisze:
tak a ile waży jeden z twoich ulików?? po załadowaniu nie przekroczy dopuszczalnej masy całkowitej??i to zależy od tego kto będzie robił jej odbiur na przeglądzie ewentualnym dasz znać jak ci poszła przeprawa z "urzędasami"...aż jestem ciekaw


Tak to jest mały problem ale przymiarki już robiłem - przejdzie. A waga ula to zależy mam ule lekkie- na pusto skład podstawowy to ok 12 kg- no plus pszczoły i pokarm, z miodem z zasady nie przewożę. Wiosną jest potrzebna duża powierzchnia, ale w sezonie nie wiem czy będę ładował do końca Przewoziłem polonezem lawetą samochodową 32 ule-oczywiście przepisy , ale jeśli jest sprawny - dobrze wyregulowany chamulec najazdowy to jest bezpiecznie, a w przyszłości będzie bus .Jednak przepisy przepisami a przyczepę buduję na bezpieczne załadowanie 2 ton . Ponadto będzie to pojazd specjalny użytkowania okresowego - obejmują to troche inne -łagodniejsze przepisy.

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 27 listopada 2007, 23:20 - wt 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
nie wiem jeszcze czy takie łagodniejsze a na jakš kategorie kolega z tš lawetš będzie jeŸdził tak z ciekawoœci pytam bo nie miałem z lawetami tego typu doczynienia waga i tak nie może przekroczyć wagi pojazdu a hamulec to tylko dla bespieczeństwa i zawodzi czasami jeœli koledze się uda to sam takš skonstruuje ale materiały lżejsze od "ceówki"sš odpowiednie profile fakt droższe ale lżejsze


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Uprawnienia
Post: 28 listopada 2007, 20:53 - śr 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Musi być E do B lub prawo jazy wyższe - na samochody ciężarowe. Jeśli chodzi o materiały lżejsze to owszem, ale tylko duraluminium - Jednak to jest drogie. Ja też z myślą o lekkości dobrałem profile, ale ta powierzchnia bedzie duża i spawana- to w czasie eksploatacji bedzie wyginane na wszystkie strony więc wspłczynnik bezpieczeństwa połączeń wynosi u mnie od 3 - 5 . Ważny jest też ciężar przyczepy przypadający na 1 ul. U mnie chyba to będzie bardziej korzystne niż w przyczepach standartowych- Waga przyczepy przypadająca na 1 ul bedzie mniejsza. Mam przyczepkę wykonaną poprzednio - waży 260 kg a można nia przewieźć 12 uli
260 : 12= ok 22 kg Nowa przyczepa mieć bedzie do 450 kg więc 450 : 40=11,5 kg. Czyli w porównaniu do przyczepki małej przewożąc tą przyczepą bedę wosił na każdy ul mniej masy przyczepy o połowę- to mnie urzadza i gra jest warta zachodu. Ten ceownik w mojej przyczepie jest zimno- gięty i ma ścianki grubości 4 mm

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 28 listopada 2007, 23:47 - śr 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
ceownik niestety ma większą tendencje do straty kształtu a o krarownicy były rozważania ale to trzeba wyliczyć kiedyś zrobie próbe z takim elemętem ale na razie nie mam na to czasu i właśnie to jest problem trzeba posiadać E a wiele osób ma z tym problemy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 30 listopada 2007, 21:55 - pt 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Pan Andrzej Garwol przysłał mi zdjęcia świetnej przyczepki na 24 ule namawiałem go by zdjęcia i dane o tej przyczepce zamieścił na forum - jest godna polecenia.
Ja natomiast swoją buduję dalej Waga zespawanych elementów ma już ok 165 kg. Wykonałem jarzma zawieszenia sprężyn i uzupełniam elementy statyczne ramy. Słusznie ktoś z piszących zauważył, że przyczepa jest dla dużej pasieki Ja mam zamiar targać ją nie tylko samochodem , ale i ciągnikem szczególnie na małe odległości i w terenie trudnym. Ma ona mieć pomost ażurowy na wysokości 70 cm, oraz docelowo wspomagany silnikiem elektrycznym żuraw załadowczy. Natomiast to co pisze kolega o zamykaniu profila jest prawdą . Ale usprawiedliwię się że jestem inżynierem mechanikiem i przeliczyłem to co trzeba a ceownik będzie właściwie uzupełniony,


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 grudnia 2007, 00:22 - sob 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
ja takżę mam z nimi doczynienia to znaczy z konstrukcjami ale i tak wiem żę nawet najlepiej wyliczona ma swoje grymasy no ale zanim one się pokażą troche minie.
A jak w ogóle wyglądają przepisy i sprawy z jej rejestracją robią problemy z papierkami??


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: przepisy.
Post: 01 grudnia 2007, 19:10 - sob 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Tak- problemy z tym są, mówię o rejestrowaniu przyczepek wykonanych samodzielnie. To jest pojazd i źle wykonany stanowi zagrożenie. Wyobraź sobie że jedziesz a podwozie się oderwie lub urwie się jakieś zamocowanie. Więc nie trzeba się dziwić obostrzeniom. Ja 5 lat wożę pszczoły, to znaczy dotyczy to połowy moich przejazdów z nimi - lawetą do przewożenia samochodów, a ciąga ją polonez. Waga przekracza trzykrotnie dopuszczalne normy. Nikogo do tego nie namawiam , ale jak sie czasami coś musi........... Mam troche wejść w rejestrowaniu ale nie po to by łamać przepisy ,przyczepę robię z dużym zapasem bezpieczeństwa, z zachowaniem wszystkich reguł konstrukcji w zakresie zużycia zmęczeniowego. Przyczepa po wykonaniu oprócz tego poddana bedzie próbie z ładunkiem ok 3 ton, - mam taka trasę z samymi dziurami - polna droga- to jest 3 km , ale pokonam ja 3-4 razy i będzie wszysto jasne , potem oględziny i pomiary punktów kontrolnych/ długość przekątnych ramy i punktów na wysięgnikach w rogach przyczepy / jeśli wymiar się zmieni to po prostu coś nie gra i trzeba bedzie myśleć na nowo i korygować , ale nie przewiduję takiej potrzeby. Podczepię ją do ciągnika i jak coś ma pękać czy urwać sie to niech to zrobi w czasie tego próbnego przejazdu.i sam sobie udowodnię czy konstrukcja jest właściwa. Prawdą jest że wszystkiego sie nie przewidzi, bo ścianki kształtowników maja tylko 4 mm, ale lubię zagadki i konstruowanie a szczególnie własne wykonawstwo.- Potem to sie ma pełną satysfakcję.

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 grudnia 2007, 22:08 - sob 

Rejestracja: 21 października 2007, 14:17 - ndz
Posty: 64
Lokalizacja: stary sacz
przyczepka można zamiast podstawki na 24 ule połozyc paletę ze słoikami lub 2x1m skrzynię ładunkową cięzar przewożony nie przekraczam 1200 kg.Po założeniu podstawki na ule tylną klape z oswietleniem przykręcam do podstawki, a jak woże cos innego to przyczepka tak wygląda jak na zdjęciu.Myslę że tak jak napisał mi Sabart ten pomysł może komus się sprzyda .Do zarejstrowania potrzebna była opinia rzeczoznawcy i badanie techniczne. Pozdrawiam Andrzej G


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 03 grudnia 2007, 19:46 - pn 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Zbudowałem w swoim życiu 3 przyczepy lecz tę uważam za coś godnego uwagi Tak jak mi nie odpowiadają lawety przy których można się za dużo narobić tak przyczepę Andrzeja uważam za najlepszą dla mniejszych pasiek z tych co widziałem. Współczynnik ciężaru na 1 ul wynosi mniej jak 10 a to już jest coś 220 kg : 24 =9,1 - to jest rewelacja. Ja w swojej tego nie osiągnę będę miał chyba ok 10- czyli na każdy przewożony ul będę ciągał ponad 10 kg przyczepy. Poza tym jest zwrotna i nie potrzeba mieć wyższej kategorii prawa jazdy - czyli E do B. Prowadnice a nie podłoga pozwala wentylować ule w czasie jazdy. Ponadto jak widać konstrukcja jest z pomyślunkiem - prosta i wytrzymała. Z tego co wiem Andrzej tę przyczepę wykonał samodzielnie -ma ona również hamulec najazdowy -Jeszcze raz Ci gratuluję tej konstrukcji.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 07 kwietnia 2008, 08:56 - pn 
(przeniosłem ten post ) tutaj był jego temat i zdjęcia budowy

Kolega Sabart napisał ;; -



Zamieściłem jesienią w portalu temat i zdjęcia z początku budowy lawety do przewożenia uli. / str 2 post BUDUJĘ LAWETĘ/ Planowałem jej ukończenie na 1 marca spóźniłem sie prawie miesiąc, planowałem że będzie miala 450 kg , a ma 475 kg , koszt budowy miał wynieść 2 tyś zł a wyniósł 2 600 zł. Przyczepa jest po próbach które przeszła pozytywnie i tylko jeszcze bawię się z regulacją poszczególnych mechanizmów i poprawkami kosmetycznymi.

Na przyczepe moge załadować w jednym poziomie 40 uli z ładunkiem 1600 kg zachowuje się wzorowo.. Wymiary przestrzeni ładunkowej to 196 cm x 488 cm Zawieszenie - podwójne z busa T-4 Hamulec najazdowy hydrauliczny, z pompa hamulcową od żuka. Przyczepa wyposażona jest w wagę mierzącą siły nacisku na zaczep, ręczny hamulec postojowy - korbowy, mechanizm umożliwiający cofanie pod górę/ wylącznik hamulca najazdowego/ Każde kolo ma własny amortyzator.Hamulec dodatkowo wyposażyłem w dodatkową sprężynę spełniającą rolę ABS-u. Burty boczne otwierają się tylko do poziomu celem ułatwienia załadunku. Pomost przyczepy pustej jest na wysokości 70 - 75 cm. Ule wsuwa się w kątowniki z boku.Przyczepa nie będzie mieć żadnych desek ani blach, ma służyć tylko do przewożenia uli i większej ilości krpusów. Zaczep sprzeżony jest z liną awaryjną zabezpieczającą pojazd przed oderwaniem się zaczepu z jednoczesnym hamowaniem. Ugięcie boczne dynamiczne pod obciązeniem jendnej osoby siega 5 cm. Przyczepa jest miękka i płynnie elastycznie dopasowuje się do terenu - bez jakichkolwiek wstrząsów Przyczepę powinien ciągnąć bus ,a kerowca powinien mieć prawojazdy E do B Ale pasat i Polonez radzą sobie też nieźle chociaż z tym trzeba sie troszeczkę kryć Przyczepa przystosowana jest do ciągnięcia przez ciagnik. Ważne szczególnie przy wyciaganiu załadowanej z trudnego terenu lub z stromych podjazdów z pasieczyska a takie mam.

Wystąpiłem z PZP min z powdu mataczenia przy przydziale lawet , ale teraz dziękuje Bogu że mi nie przydzielili, męczyłbym się z ta twarda bestią przez reszte życia a tak mam unikat na skalę krajową nadający sie do przewożenia pszczół jak żadna inna.
I jak to mówią moi wnukowie że odwalili z dziadkiem kawałek dobrej roboty budując tą lawetę . Z satysfakcją zgadzam się z nimi a przyszły sezon pokaże czy mamy rację, bo już w kwietniu mam zamiar nią wywieźć pszczoły.

_________________
Sabard


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Na górę
  
 
 Tytuł:
Post: 08 kwietnia 2008, 07:29 - wt 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
KLASA PO PROSTU


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Przepisy
Post: 03 maja 2008, 11:52 - sob 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Zamieszczę jeszcze kilka zdjęc w następnym poście, a teraz chcę podać kilka szczegółów dotyczących zalegalizowania tej pryczepy:
1/ Po wykonaniu przyczepy potrzebny był rzeczoznawca-żadnych kłopotów, tylko że wykonał schematyczną dokumentację , zrobił kilka zdjęć i skasował 130 zł.
2/ zgłoszenie w urzędzie komunikacji też bez problemów,- wniosek o nabicie numerów - to kosztwało ok 50 zł.
3/ Nastepnie stacja diagnostyczna i tam nabicie numerów i diagnostyka - łącznie 250 zł.
4/ Potem na powrót urząd komunikacji - kompletowanie dokumentów i tablica rejestracyjna oraz tymczasowy dokument - dowód rejestracyjny - razem skasowali 120 zł. dowód tymczasowy ważny jest miesiąc, potem wydadzą stały.
5/ No i ubezpieczenie w pzu 32 zł.
Razem zalegalizowanie przyczepy - jeśli licząc w pamięci się nie pomyliłem 582 zł. Tego typu przyczepy podlegają corocznemu przeglądowi.
Po otrzymaniu dokumentu od rzeczoznawcy - wszystko załatwiłem w ciągu 4 godzin - jednego dnia.
Do zalegalizowania przyczepy nie potrzebne były żadne dokumenty inne ani projekty mechanizmów przyczepy, nie potrzebne też były żadne rysunki - jak sugerowali mi niektórzy koledzy.
A przyczepą już przewiozłem pszczoły jest rewelacyjna - miękka, płynnie -bez oporów wchodzi w zakręty, nie szarpie samochodu, - No i wygoda załadunku i rozładunku - to jest to. Rozładunek 40 uli na przygotowane pomosty trwa do 10 minut, a załadunek z jednego miejsca przygotowanych uli zamyka się w czasie od 15 min do 25 min. Oczywiście jeśli załadunku i rozładunku dokonują 2 osoby i pomosty z ulami są tuż obok przyczepy. Jeszcze muszę wyposażyc ją w pojemniki na liny i pasy do mocowania. Wiozłem 40 uli bez zamocowania - wyboistą drogą przez 4 km i bez problemów , jednak przepisy wymagają mocowania. Przyczepę jeszcze wyposażę w światło nocne tylko do rozładunków - w razie potrzeby- bo pierwszy wyjazd skończył się w nocy i takiego światła zabrakło.
Pszczoły woziłem zarówno pasatem jak też ciągnikiem. Na pasata przyczepa jest kapkę za duża bo łączny ciężar jej z ulami sięga 2 ton, więc w przyszłym roku kupuję busa. Ale transporty do 5 km załatwia mi KUBUŚ tj. Stary ciągnik C - 4011. Zresztą muszę wyciągać nim tą przyczepę z ulami z pasieczysk w mocno pagórkowatym terenie. Pasatem albo polonezem - tylko po asfalcie. No i tu przepisy są łamane dlatego potrzebny jest większy samochód .

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 03 maja 2008, 11:59 - sob 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
a trzeba mieć jakiś projekt do przejścia rzeczoznawcy??
czy można spawać na np.zdjęcia i też przyjma


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Projekt
Post: 03 maja 2008, 20:51 - sob 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
Nie trzeba żadnych projektów. . rzeczoznawca sprawdza wszystko pod względem wytrzymałościowym i zgodności z ruchem drogowym to musi grać!!!

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 03 maja 2008, 22:20 - sob 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 października 2007, 02:42 - czw
Posty: 830
Lokalizacja: bory dolnośląskie
a na czym polega to sprawdzenie wytrzymałościowe??


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Sprawdzenie
Post: 05 maja 2008, 21:32 - pn 

Rejestracja: 11 października 2007, 08:40 - czw
Posty: 228
Lokalizacja: Pomorze
To tylko taki mój zwrot. Fachowiec oglądał dokładnie połączenia spawane i poszczególne elementy- bez żadnych dziwadeł czy specjalistycznych badań. Po prostu rozmawialiśmy o konstrukcji ramy, rozwiazaniach węzłów kratownicy ramy i tp. Po prostu jest to mój kolega z którym żartem polemizujemy od lat, Ale rzeczoznawca musi rzucić okiem czy nie rozerwie się ona na drodze i nie stworzy zagrożenia. Rzeczoznawca wtrąciłby się gdyby była jakaś bzdura konstrukcyjna. Z legalizacją przyczepy nie było żadnych problemów.
W każdym przypadku zależy dużo od człowieka
Jeśli chodzi o spawanie, to nie ma tu żadnych obwarowań , tylko trzeba zrobić to fachowo dla samego siebie, ale są pewne zasady przy wykonywaniu takiej kolubbryny- to musi być wytrzymałe, to znaczy żadnych spawów w poprzek ramy, jest wiele elementów pośrednich na złączach, a na złączeniu zaczepu są płyty o grubości 4 mm. Na zaczep dałem kątownik ze stali ST 7 Trzeba pamiętac że rama podczas jazdy drga i w pewnym zakresie się wygina, i cały czas są naprężenia - to musi być wytrzymałościowo rozwiązane. Rama tej przyczepy może służyć do transportu 5 ton - gorzej z zawieszeniem ale takie musi być żeby przyczepa była miękka - i taka jest, bo jest przeznaczona do wożenia uli a to zmieści się w 1,6 tony.

_________________
Sabard


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 19 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

   baner na stron                



Chcesz zareklamować swoją stronę na naszej skontaktuj sie z Administratorem


"Wszystkie prawa zastrzeżone"©. Zakaz powielania i rozpowszechniania treści oraz zdjęć z forum bez zgody autora i Administracji