FORUM PSZCZELARSKIE "AMBROZJA" WITA MIŁOŚNIKÓW

Miód Pasieka Ule Matki - Pszczelarstwo to Nasza pasja.
baner czasopisma Pasieka Portal Pszczelarski
Dzisiaj jest 28 marca 2024, 11:47 - czw

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 11 lipca 2011, 16:08 - pn 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
Witam
Zastanawiam się nad doborem materiału do budowy uli jednościennych. Przeglądając te forum, dochodzi się do takich wniosków:
1. każdy chwali pod niebiosy sosnę wejmutkę. No ale jak ten u nas żadki materiał dostać...
2. Sosna zwykła ok, ale gorsza.
3. Świerk - ktoś gdzieś słyszał, ma jakieś etanole co to na pszczoły źle wpływają, inni trzymają w świerku i jest ok, a każdy się zgadza, że po roku jak pszczoły podkitują to wogóle nie ma problemu.

Jako, że nie dostanę wejmutki (a przynajmniej nie w rozsądnej cenie), postanowiłem sięgnąć po "metody naukowe". Na stronie Instytutu technologii drewna znajdujemy dość kompletne informacje o tych trzech surowcach.

Sosna wejmutka

Charakterystyka

Drzewo zwykle do 30 (50) m wysokości i 100 cm średnicy (maksymalnie 66 m wysokości i 180 cm średnicy). W Anglii zanotowano egzemplarze o wysokości do 38,5 m i 540 cm obwodu. W Polsce około 35 m wysokości i 470 cm obwodu.
Korona, za


Szyszka sosny wejmutki
fot. Stanisław Spława-Neyman

młodu rzadka z cienkimi gałązkami, u drzew starszych kopulasta, gęsta, wysoko osadzona. Kora za młodu cienka, gładka, popielato-szara, u starszych drzew ciemniejsza, głęboko spękana. Jest to sosna 5-igłowa (pięć igieł na krótkopędach), o igłach najcieńszych w tej grupie pięcioigłowych sosen. Szyszki wąskie, 10-15 cm długie, otwarte, do 4 cm średnicy. Charakterystyczne jest obfite występowanie żywicy na szyszkach, nadające im czasami jasnoszare zabarwienie.
Drewno - biel można odróżnić od twardzieli. Stosunkowo wąski biel. Drzewa 85-letnie zawierają do 85% twardzieli. Drewno ma jasnożółtą barwę (biel) do ciemnożółtej, a nawet do jasno-czerwono-brązowej (twardziel). Drewno to ciemnieje wyraźnie pod wpływem światła. Drewno wczesne i późne w przyroście rocznym na grubość mało różniące się barwą. Przyrosty roczne szerokie, nawet sięgające do 1 cm szerokości. Liczne przewody żywiczne zaznaczają się na przekroju poprzecznym jako ciemne drobne punkty, a na przekroju podłużnym jako krótkie ciemniejsze linie. W drewnie występują czerwone sęki upodabniające je do drewna limby.


Drewno sosny wejmutki
fot. Stanisław Spława-Neyman

Cechy anatomiczne: gatunek iglasty, cewki: ułożone promieniowo, cewki drewna późnego grubościenne, udział cewek: ok. 94%, długość cewek: 1600-3000-5000mm, miękisz podłużny: nie stwierdzono, szerokość przyrostów rocznych: 0,7-5,0 mm.

Właściwości fizyczne: gęstość w stanie zupełnie suchym 310-370-470 kg/m3, gęstość przy wilg. 12-15% 340-400-500 kg/m3, gęstość po ścięciu 580-720 kg/m3, skurcz w kierunku wzdłuż włókien 0,2%, w kierunku promieniowym 2,3-2,7%, w kierunku stycznym 5,8-6,8%, objętościowy 8,3-9,7%. Dobre właściwości izolacyjne (hałas i temperatura).

Właściwości mechaniczne: wytrzymałość na zginanie statyczne 41-61-71 MPa, moduł sprężyst. przy zgin. stat. 8270-10040-11350 MPa, wytrzymałość na ściskanie 28-34-43 MPa, wytrzymałość na rozciąganie II 53-76-136 MPa, wytrzymałość na rozciąganie ^ 2,1-2,6 MPa, udarność 3,5-4,9 J/cm2, wytrzymałość na ścinanie 5,5-6,4-7,0 MPa, twardość Brinella II 20-27 MPa, twardość Brinella ^ 8-11 MPa, wytrzymałość na skręcanie 13-17 MPa, łupliwość 0,5-0,8 MPa.

Obróbka mechaniczna: dobra do bardzo dobrej; łączenie na gwoździe i śruby - dobre; podatne na toczenie, łupliwe.

Suszenie: przebiega szybko i dobrze; przy suszeniu komorowym początkowe parametry wilgotności i temperatury należy ustawić na niskim poziomie; dobre właściwości odzyskiwania kształtu.

Sklejanie: dobre.

Wykańczanie powierzchni: dobre; drewno dobrze przyjmuje bejce, lecz źle się lakieruje.

Wady drewna: zbieżystość, krzywizny, skręt włókien, nieregularny przebieg przyrostów rocznych, pęknięcia rdzeniowe, sękatość, sinizny, zgnilizny, chodniki owadzie.

Trwałość: dobra; zarówno w wodzie, jak i na ziemi.

Zastosowanie: drewno konstrukcyjne na cele wewnętrzne i konstrukcje o niedużych naprężeniach np. okna, drzwi, okładziny, ramy, podłogi; drewno szczególnie nadające się na płyty warstwowe (warstwa środkowa); na ule, ołówki, wełnę drzewną, skrzynki, zapałki, obcasy (przemysł obuwniczy); na maszty statków, instrumenty muzyczne (pudła rezonansowe); w przemyśle papierniczym; jako materiał izolacyjnydo kabin telefonicznych; nadaje się do toczenia; mniej przydatne jako drewno budowlane konstrukcyjne i kopalniaki

Wskazówki: zalecana jest ścinka zimowa; celem uniknięcia pęknięć w pobliżu rozwidleń należy naciąć koniec kłody.

Sosna zwykła

Obróbka mechaniczna: drewno można dobrze przepiłowywać, przycinać, wygładzać, nawiercać, frezować, szlifować.

Suszenie: dobre, przy wilgotności drewna wyższej niż 25% i temperaturze 230°C istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia sinizny. Suszenie przebiega szybko i dobrze, przy czym z lekką skłonnością do pękania i paczenia.

Sklejanie: dobre.

Obróbka powierzchni: dobra, jednak przy dużym udziale żywic utrudnione bejcowanie i lakierowanie.

Inne: biel drewna podatny na impregnowanie. Kurczliwość drewna przeciętna, odporne na warunki atmosferyczne. Drewno jest miękkie, lekkie, łatwo łupliwe, dobrze się skrawa i łuszczy (na okleiny).

Wady drewna: zbieżystość, krzywizny, niecylindryczność, skręt włókien, sękatość, pęcherze żywiczne, przemieszczenia twardzieli, pęknięcia żywiczne, nieregularny przebieg przyrostów rocznych, drewno reakcyjne, zgnilizna pnia, sinizna, chodniki owadzie, szkody powodowane przez ptaki.

Trwałość: twardziel dosyć odporna, biel podatny na zaatakowanie przez grzyby i owady.


Sosna pospolita (Pinus sylvestris L.)
fot. Piotr Neyman

Zastosowanie: drewno sosny jest odpowiednie na okleiny zewnętrzne skrawane i łuszczone, na sklejkę, na cele konstrukcyjne, budowlane wewnętrzne i zewnętrzne, stolarkę okienną i drzwiową, podłogi, podkłady kolejowe, maszty, stemple kopalniane. Może być także zastosowane w stolarce artystycznej, meblarstwie, przemyśle płyt wiórowych i pilśniowych, na wełnę drzewną, skrzynki, pojemniki, węgiel drzewny. Dzięki pozyskiwaniu z żywych drzew żywic produkuje się terpentynę, olej terpentynowy, kalafonię. Z igieł sosnowych wyrabia się olejek sosnowy (Oleum pini silvestris).

Ważne: drewno zaatakowane przez siniznę wykazuje większą nasiąkliwość i tym samym podwyższoną podatność na opadanie przez grzyby.

Cechy anatomiczne: cewki o długości 1800-3100-4500mm.

Właściwości fizyczne: gęstość w stanie suchym- 300-490-860 kg/m3, gęstość przy wilgotności 12-15% - 330-510-890kg/m3, gęstość po ścięciu - 750-820-850 kg/m3, skurcz wzdłuż włókien - 0,4%, w kierunku promieniowym - 3,3-4,0%, w kierunku stycznym- 7,5-8,0%, objętościowy - 11,2-12,4%. Drewno ma właściwości cieplnoizolacyjne i dźwiękoizolacyjne.

Właściwości mechaniczne: wytrzymałość na zginanie statyczne 41-100-205 MPa, moduł sprężystości przy zginaniu statycznym -6900-12000-20100 MPa, wytrzymałość na ściskanie 35-55-94 MPa, wytrzymałość na rozciąganie wzdłuż włókien - 35-104-196 MPa, wytrzymałość na rozciąganie w poprzek włókien 1,0-3,0-4,4 MPa, udarność -1,5-4,0-13,0J/cm2, łupliwość - ok. 0,2 MPa, ścieranie (dąb:sosny) 0,9:1,0, trwałość Brinella na płaszczyźnie podłużnej - 25-40-72 MPa, twardość Brinella na płaszczyźnie poprzecznej - 13-19-24 MPa.


Świerk
Obróbka mechaniczna: drewno pozwala się dobrze ciąć, wygładzać, nawiercać, frezować, szlifować oraz skrawać, toczyć i rozłupywać; połączenia na gwoździe i śruby - dobre.

Suszenie: dobre; niewielka skłonność do pękania i paczenia;zdolność odzyskiwania kształtu - dobra.

Sklejanie: dobre.

Wykańczanie powierzchni: dobre; drewno łatwo pozwala się barwić, jednak pewne trudności występują przy pokrywaniu lakierami.

Inne: drewno trudne do impregnowania, dość oporne na kwasy i zasady.

Wady drewna: krzywizny, niecylindryczność; skręt włókien, przemieszczenia rdzenia, nieregularne przyrosty roczne, pęcherze żywiczne, uskoki włókien, oparzelina, sękatość, drewno reakcyjne, zranienia, zgnilizna, przebarwienia (np. czerwone pręgi-smugi), chodniki owadzie.

Trwałość: niewielka; drewno podatne na zaatakowanie przez grzyby i owady; nieodporne na warunki atmosferyczne.

Zastosowanie: jako drewno okleinowe, przeważnie na okleiny skrawane; drewno odpowiednie do wyposażenia wnętrz, na okładziny; drewno konstrukcyjne na cele budowlane zewnętrzne i wewnętrzne; na podłogi i schody; w budownictwie wodnym, w górnictwie i budowie mostów; drewno specjalne na maszty, instrumenty muzyczne (drewno rezonansowe), wełnę drzewną, skrzynki; dla przemysłu celulozowo-papierniczego, płyt wiórowych i pilśniowych.

Wskazówki dodatkowe: przetarcie bez kory. Wymagane swobodne przewietrzanie stosów, dlatego należy starannie układać w stosy. Ścięte latem okorowane dłużyce gwałtownie ulegają spękaniu; świeżo okorowane drewno bardzo podatne na zaatakowanie przez grzyby pleśniowe. Jakkolwiek przebiegające wzdłużnie czerwone prążki (pręgi) nie mają charakteru zgnilizny, mogą jednak mieć wpływ na wytrzymałość (odporność) ściętego drewna. Do produkcji pokrywy skrzypiec stosuje się drewno o szerokości przyrostów rocznych od 1-2 mm i do 25% udziału drewna późnego.

Właściwości fizyczne: gęstość w stanie suchym- 300-430-640 kg/m3, gęstość przy wilgotności 12-15% - 340-470-680kg/m3 gęstość po ścięciu - 700-800-850 kg/m3, skurcz: wzdłuż włókien - 0,3%, w kierunku promieniowym - 3,5-3,7%, w kierunku stycznym- 7,8-8,0%, objętościowy - 11,6-12,0%.

Właściwości mechaniczne: wytrzymałość na zginanie statyczne - 49-78-136 MPa, moduł sprężystości przy zginaniu statycznym- 7300-11000-21 400 MPa, wytrzymałość na ściskanie - 33-50-79 MPa, wytrzymałość na rozciąganie wzdłuż włókien - 21-90-245 MPa, wytrzymałość na rozciąganie w poprzek włókien - 1,5-2,7-4,0 MPa, udarność-1,0-4,6-11,0 J/cm2, wytrzymałość na ścinanie - 4,0-6,7-12 0 MPa, wytrzymałość na skręcanie- 5,3-9,0-14,0 M Pa, łupliwość - 0,2-0,4 MPa, twardość Brinella na płaszczyźnie podłużnej - ok. 32 MPa, twardość Brinella na płaszczyźnie poprzecznej- ok.12 MPa, ścieranie (sosna : świerka) - jak 0,85-: 1,00.


Dla nas pszczelarzy istotne są parametry dotyczące wagi, przewodności cieplnej, odporności na warunki atmosferyczne, odkształcenia.
Czy ktoś jest w stanie porównać te materialy na ule na podstawie powyższych naukowych parametrów?
Szczególnie gęstość w kg/m3, czemu podaje się 3x (np. 300-430-640 kg/m3)?

I coś mi się zdaję, że wybiorę świerk, ze względu na wagę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 11 lipca 2011, 16:53 - pn 

Rejestracja: 15 września 2009, 23:27 - wt
Posty: 6074
Lokalizacja: Stara Słupia
Ule na jakich gospodaruję: Langstroth 3/4
Miejscowość z jakiej piszesz: Słupia
Tylko nie zapomnij, że musi to być swierk karpacki z Rumunii, jak już.
Ten nasz się krzywi i mam wrazenie ze to blacha a nie drewno. No oczywiscie jak sie postawię na miejscu pszczoły. :oczko:

Chodzi przede wszystkim o porowatość drewna, aby miało dobre właściwości termoizolacyjne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 12 lipca 2011, 14:08 - wt 

Rejestracja: 12 stycznia 2010, 11:27 - wt
Posty: 334
Lokalizacja: Góra
wilq pisze:
czemu podaje się 3x (np. 300-430-640 kg/m3)?

Podaje się trzy razy, bo drewno nie jest materiałem izotropowym i ma różne właściwości wzdłuż, w poprzez i stycznie do włókiem.

wilq pisze:
I coś mi się zdaję, że wybiorę świerk, ze względu na wagę.

Sprawdź sobie jeszcze parametry lipy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lipca 2011, 15:17 - śr 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
hwafel pisze:
wilq pisze:
czemu podaje się 3x (np. 300-430-640 kg/m3)?

Podaje się trzy razy, bo drewno nie jest materiałem izotropowym i ma różne właściwości wzdłuż, w poprzez i stycznie do włókiem.

wilq pisze:
I coś mi się zdaję, że wybiorę świerk, ze względu na wagę.

Sprawdź sobie jeszcze parametry lipy.


Jest mowa o gęstości. To gestość może być różna, w zależności od tego z której strony "patrzę"? :szok:

Co do lipy - obawiam się, że będzie się paczyć, jeżeli zastosuję jedną deskę o szerokości ok. 20cm.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 13 lipca 2011, 15:39 - śr 

Rejestracja: 15 stycznia 2010, 16:47 - pt
Posty: 34
Lokalizacja: małopolska
w tym roku osadziłem cztery ule jednościenne ze świerka bez najmniejszego problemu


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lipca 2011, 09:03 - czw 

Rejestracja: 12 stycznia 2010, 11:27 - wt
Posty: 334
Lokalizacja: Góra
wilq pisze:
Jest mowa o gęstości. To gestość może być różna, w zależności od tego z której strony "patrzę"? :szok:

Masz rację, gęstość to gęstość, niezależnie od punktu widzenia. Teraz patrzę i widzę, że część parametrów jest związana z anizotropowością drewna, część nie. Spróbuję się dowiedzieć co te liczby oznaczają, może min - śr. - max?

wilq pisze:
Co do lipy - obawiam się, że będzie się paczyć, jeżeli zastosuję jedną deskę o szerokości ok. 20cm.


Jak ją porządnie skleisz i skręcisz śrubami to nie będzie się paczyć, ale korpusy mogą "urosnąć" w skrajnych wypadkach nawet o 3mm, ale podobnie jest z sosną i świerkiem więc ja bez wahania wybrałbym lipę - pszczoły powinny się wiosną odwdzięczyć.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 14 lipca 2011, 23:23 - czw 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
No cóż,dla mnie osobiście te 3mm nic nie znaczy, chyba że ma poważny wpływ na trwałość ula, żywot pszczół, wygodę pszczelarza, (np. wymiary ulowe leca i kitowanie...) ale nie wydaje mi się.

czy ktoś ma dłużej niż rok ule jednościenne ze zwykłej sosny lub świerka lub lipy?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 17 lipca 2011, 11:31 - ndz 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 października 2009, 17:52 - sob
Posty: 2566
Lokalizacja: Szczecin okolice
Ule na jakich gospodaruję: Wlkp
wilq, kolega swiwojtek zrobił w tym roku chyba prawie 15 uli z topoli. A ze topola ciepla jet i tania, to mozna cos wycudowac. Calosc pokleil wzdluz, bez tego by sie giela. Ale czy cena 6-7 zl za korpus 18 cm to duzo? :szok:

Ten korpusik na dole to wlkp z topoli, ktory Wojtek zrobil dla mnie. W tej chwili jest zasiedlony, bardzo wytrzymaly i solidny. Nadstawka z kolei to typowa 18 cm z sosny. Ale to za material na 4 takie nadstawki dalem rok temu 50 zl. Takze juz koszta ida w gore. Sam bede robil tylko i wylacznie juz jednoscienne, bezfelcowe zima z topoli , grubosc scianki 2,8 cm.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
www.pszczolyimiod.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 17 lipca 2011, 12:46 - ndz 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 grudnia 2007, 01:11 - ndz
Posty: 643
Lokalizacja: Tarnów
Ten korpus topolowy czyms impregnowales?
Tez zrobilem w tym roku kilka na probe, gdzies wyczytalem ze lepiej nie malowac bo bardziej trwala bedzie


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 17 lipca 2011, 15:32 - ndz 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 października 2009, 17:52 - sob
Posty: 2566
Lokalizacja: Szczecin okolice
Ule na jakich gospodaruję: Wlkp
Lakierobejca. Wnika w głąb i ładnie wygląda.

_________________
www.pszczolyimiod.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2011, 14:07 - czw 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
Witam,
obliczyłem, że z 1 kubika desek 2,5mm na korpusy na ramkę langstroth 18cm wyjdzie 20 uli 5-korpusowych (bez dennic i daszków). Cena desek 800-900 zł.Tak więc cena korpusu 8-9 zł + wkręty, klej, razem wyjdzie może 11 zł.

pzdr


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2011, 15:27 - czw 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 października 2009, 17:52 - sob
Posty: 2566
Lokalizacja: Szczecin okolice
Ule na jakich gospodaruję: Wlkp
wilq, ze sklejki robisz te ule, bo cos te 2,5 mm to bardzo cieniutkie deseczki ??:rolf: :rolf:

Ta cena dotyczy wejmutki czy czegos innego?

_________________
www.pszczolyimiod.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2011, 18:38 - czw 

Rejestracja: 24 maja 2011, 18:51 - wt
Posty: 754
Lokalizacja: Niemcy
Ule na jakich gospodaruję: Dadant i WLKP
Wystarczy 2,5 mm, bo ule są trzymane w głębokich piwnicach, gdzie jest stale 15 stopni. :oczko: Jasne, że literówka.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 22 lipca 2011, 11:23 - pt 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
adidar pisze:
wilq, ze sklejki robisz te ule, bo cos te 2,5 mm to bardzo cieniutkie deseczki ??:rolf: :rolf:

Ta cena dotyczy wejmutki czy czegos innego?


Ano ano, mam takie cieniutkie deseczki spod traka żyletkowego ;)
Słusznie zauważyłeś, że chodziło oczywiście o 2,5cm

To cena za zwykłą sosnę lub świerka.
A co myślicie o daglezji? ma tę samą cenę, może będzie lepsza niż zwykła sosna/świerk? Wygląda na to, że jest to coś pośredniego pomiędzy sosną a świerkiem (a raczej, zachowując zalety sosny, jest od niej ciut lżejsza, ale cięższa niż świerk):

Charakterystyka

W dobrych warunkach siedliskowych drzewo osiąga do 90 m wysokości i średnicę do 400 cm. Jest to jeden z najważniejszych gatunków drzew Ameryki Płn., gdzie występują drzewa 1000-letnie. Pień do wys. 20 m bez gałęzi. W Europie drzewa są nieco niższe i cieńsze. Kora u drzew młodych cienka i ciemnoszara do zielonkawej, u drzew starszych - gruba, chropowata, z głębokimi bruzdami. Biel i twardziel dobrze odgraniczone. Biel prawie biały lub żółtawobiały, rzadko powyżej 5 cm. Twardziel czerwona lub czerwonobrązowa do żółtej. Przyrosty roczne wyraźne. Drewno pod wpływem światła ciemnieje, uzyskując barwę czerwono-brunatną.
Jest to jeden z najmocniejszych gatunków iglastych. Drewno jest twarde, średniokurczliwe, dość kwasoodporne. Zależnie od szybkości wzrostu może mieć różną szerokość przyrostów rocznych. Szczególnie drewno wąskosłoiste ma barwę bladożółtą i nazywane jest "yelow fir" w odróżnieniu od drewna średnio i szerokosłoistego określanego jako "red fir".

Obróbka mechaniczna: dobra przy drewnie drobnosłoistym, do złej przy drewnie szerokosłoistym; drewno wąskosłoiste dobrze się skrawa płasko i obwodowo; dobra obróbka przy piłowaniu, struganiu, nawiercaniu, frezowaniu, szlifowaniu, łupaniu, łączeniu na gwoździe i śruby.

Suszenie: dobre; dobra zdolność zachowania kształtu; niewielka skłonność do pękania i paczenia.

Sklejanie: dobre.

Wykańczanie powierzchni: dobre; drewno podatne na bejcowanie i pokrywanie lakierami; przyczepność lakierów na bazie olejów i poliestrowych - niedostateczna, korzystniejsze są lazury impregnujące.

Inne: biel daje się impregnować; drewno dość odporne na słabe kwasyi zasady; występują przebarwienia oksydacyjne przy kontakcie wilgotnego drewna z żelazem.

Wady: zbieżystość, sękatość, guzy, skręt włókien, nieregularny przebieg przyrostów, pęcherze żywiczne, pęknięcia okrężne, pęknięcia mrozowe, zgnilizny, chodniki owadzie.

Trwałość: dobra; twardziel w zasadzie dość odporna na zaatakowanie przez grzyby i owady.


Daglezja (Pseudotsuga douglasii)
fot. Stanisław Spława-Neyman

Zastosowanie: drewno na okleiny, głównie skrawane obwodowo; drewno na okładziny, boazerie, parkiet; drewno konstrukcyjne średnich wymagań na cele wewnętrzne i zewnętrzne; w budownictwie wodnym, mostów, statków; do budowy wagonów, łodzi, samolotów; na stolarkę okienną, drzwiową, podłogi; na maszty, pale, podkłady, beczki; w przemyśle sklejkowym, celulozowym, płyt wiórowych i pilśniowych.

Cechy anatomiczne: cewki - długość: 2500-4500-5600 mm,udział: ok. 93%, przebieg: prosty, rzadko skręcony, grubość ścian cewek: w drewnie wczesnym: 4,0-8,0 mm,w drewnie póżnym 8,0-16,0 mm, grubościenność: drewno wczesne - 0,11-0,16, drewno późne - 0,40-0,65 miękisz podłużny: terminalny, skąpy lub brak, udział miękiszu: nieznaczny, cewki posiadają cienkie, spiralne zgrubienia; kanały żywiczne z ciekłą żywicą.

Właściwości fizyczne: gęstość przy wilg. 0%, (w stanie zupełnie suchym 320-470-730 kg/cm3, gęstość przywilg. 12-15% 350-510-750 kg/m3, gęstość w stanie świeżym (pościęciu) 640-700 kg/m3, skurcz: w kier. wzdłuż włókien 0,3%, w kier. promienowym 4,2-4,8%, w kier. stycznym 7,0-7,4%, objętościowy 11,5-12,5%.

Właściwości mechaniczne: wytrzymałość na zginanie statyczne 68-89 MPa, moduł sprężystości przy zgin. stat. 11200-13500 MPa, wytrzymałość na ściskanie 43-68 MPa, wytrzymałość na rozciąganie II ok. 105 MPa, wytrzymałość na rozciąganie ^ ok. 2,4 MPa, wytrzymałość na ścinanie7,8-10,2 MPa, udarność 3,8-6,0 J/cm3, twardość Brinella II ok.50 MPa, twardość Brinella ^ 20-30 MPa, łupliwość 0,3-0,5 MPa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 22 lipca 2011, 15:17 - pt 

Rejestracja: 06 czerwca 2010, 23:11 - ndz
Posty: 254
Lokalizacja: Piła
Z daglezją miałem do czynienia. Powiem tak, pięknie pachnie przy obróbce. Bardzo łupliwa, tam gdzie są sęczki nie pomagają nawet bardzo ostre narzędzia i wysokie obroty. Praktycznie zbliżona właściwościami do modrzewia. Kiedyś modna na boazerie, ale z czasem ciemnieje na brąz nawet jeśli była wcześniej traktowana caponem. W budowie ula nigdy dotąd nie próbowałem, chociaż aktualnie mam sklejone płyty na ściany wewnętrzne kilku korpusów pewnie zimą je skończę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 24 lipca 2011, 20:44 - ndz 

Rejestracja: 14 marca 2009, 16:53 - sob
Posty: 979
Ule na jakich gospodaruję: brak
adidar, czy topola to jest na pewno dobry materiał na ule ?
Jako drewno na opał pali się jak papier a jak trochę poleży to zaraz próchnieje.
Z tego co piszesz jesteś w stałym kontakcie z Tomkiem więc dla czego nie wybierzesz płyt OSB ?

_________________
Internetowy pszczelarz z kilkoma wirtualnymi rodzinami + kolejne cztery w pokrzywach za stodołą


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 24 lipca 2011, 22:23 - ndz 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 października 2009, 17:52 - sob
Posty: 2566
Lokalizacja: Szczecin okolice
Ule na jakich gospodaruję: Wlkp
pewex, osb jest na ileś lat tylko moim zdaniem, poza tym cena za osb jest w tej chwili wyzsza niz za zwykle drewno, chociaz roboty przy obrobce jest wiecej

_________________
www.pszczolyimiod.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 08:47 - pn 

Rejestracja: 09 lipca 2009, 20:37 - czw
Posty: 198
Lokalizacja: Lubartów
Ule na jakich gospodaruję: Dadant
Rozmawiałem ostatnio ze znajomym co posiada tartak w sprawie zakupu desek. Stwierdził że drewno topolowe nie ustępuje pod względem wytrzymałości lipie. A wręcz dobrze wysuszone i "żaden robak się tego nie czepi". Tyle, że pocięte w zbyt szerokie deski mogą się wichrować. Zamówiłem, zrobię kilka sztuk uli i sam sprawdzę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 09:58 - pn 

Rejestracja: 24 maja 2011, 18:51 - wt
Posty: 754
Lokalizacja: Niemcy
Ule na jakich gospodaruję: Dadant i WLKP
Myślę, że wszystko to kwestia zaimpregnowania, przecież brzoza i sosna też szybko się rozkładają w lesie.
Może pociąć topolę na jakieś deseczki po 15 cm i je potem kleić w ściany z odwracaniem? Dwa porządne ściski to nie jest taki wielki koszt, tylko kłopot z idealnym dopasowaniem boków między deskami.
Tylko czy koszt obróbki nie będzie za wysoki? :D Za to pewno by się dało kupić jakieś inne przemysłowo obrobione.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 11:51 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 czerwca 2008, 11:35 - pn
Posty: 1851
Lokalizacja: Opolskie
Mieszko pisze:
Myślę, że wszystko to kwestia zaimpregnowania, przecież brzoza i sosna też szybko się rozkładają w lesie.
Może pociąć topolę na jakieś deseczki po 15 cm i je potem kleić w ściany z odwracaniem? Dwa porządne ściski to nie jest taki wielki koszt, tylko kłopot z idealnym dopasowaniem boków między deskami.
Tylko czy koszt obróbki nie będzie za wysoki? :D Za to pewno by się dało kupić jakieś inne przemysłowo obrobione.

Zaimpregnuj daj tam pszczoły a potem nie dziw się, że coś złego się dzieje. Weź sobie wysmaruj ściany pokoju trującym środkiem i potem przebywaj w nim. Długo nie "pociągniesz". Nie za dużo tej chemii wszędzie ?
Jak już nawet pszczoły przeżyją, to co z produktami pszczelimi ?
Czy aby, na pewno zdrowe ?

_________________
Obrazek Staram się pisać poprawnie po polsku


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 12:02 - pn 

Rejestracja: 24 maja 2011, 18:51 - wt
Posty: 754
Lokalizacja: Niemcy
Ule na jakich gospodaruję: Dadant i WLKP
Ale impregnuje się tylko od zewnątrz i to każdy ul. W środku ma się psuć bez impregnowania? Niby dlaczego?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 13:59 - pn 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
Witam,
ze względu na to że nie będę miał możliwości czopowania korpusów, ani ochoty na robienie klejonek z desek (robocizna), zostają mi materiały, które jak najmniej się paczą pod wpływem czynników zewnętrznych przy szerokiej desce (do 20 cm) i dadzą radę przy zwykłym łączeniu na wkręty. Tak więc zostaje sosna/świerk (jeżeli korpus ma być w miarę lekki).

Jeżeli ktoś wybrałby inną metodę, to warto zastanowić się nad osiką - wykonuje się z niej przecież gonty, które bez żadnej impregnacji wytrzymują spokojnie po 50 lat


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 14:19 - pn 

Rejestracja: 24 maja 2011, 18:51 - wt
Posty: 754
Lokalizacja: Niemcy
Ule na jakich gospodaruję: Dadant i WLKP
Oryginalnie gonty były z cisu, jodły i świerku. Nie wiem, czemu teraz się je robi z osiki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 14:34 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 grudnia 2010, 13:04 - pn
Posty: 1015
Lokalizacja: olsztyn
Ule na jakich gospodaruję: wielkopolskie
[quote="Mieszko"]Oryginalnie gonty były z cisu[/quote
cis na gonty to potrzeba z 500lat a osika z 40 cis jest dzrzewem chronionym na naturalnych stanowiskach

_________________
Ule Langstroth, Dadant stanowią 90% uli używanych w pszczelarstwie światowym pozostałe 10%stanowią tysiące modeli i form ozdobnych. J.Guth


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 15:04 - pn 

Rejestracja: 24 maja 2011, 18:51 - wt
Posty: 754
Lokalizacja: Niemcy
Ule na jakich gospodaruję: Dadant i WLKP
Wiem, że prawie nie ma cisu w Polsce. Zresztą kiedyś też nie było, bo cały szedł na łuki.
Chodziło mi tylko o to, że kiedyś osika nie była drzewem do wyrobu gontów, a teraz się wszyscy reklamują gontami z osiki.

Ja bym proponował modrzew, bo jest bardzo odporny na wodę większość dworków było z modrzewia i nie były przecież impregnowane.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 15:14 - pn 

Rejestracja: 15 września 2009, 23:27 - wt
Posty: 6074
Lokalizacja: Stara Słupia
Ule na jakich gospodaruję: Langstroth 3/4
Miejscowość z jakiej piszesz: Słupia
wilq pisze:
Witam,
ze względu na to że nie będę miał możliwości czopowania korpusów, ani ochoty na robienie klejonek z desek (robocizna), zostają mi materiały, które jak najmniej się paczą pod wpływem czynników zewnętrznych przy szerokiej desce (do 20 cm) i dadzą radę przy zwykłym łączeniu na wkręty. Tak więc zostaje sosna/świerk (jeżeli korpus ma być w miarę lekki).

Jeżeli ktoś wybrałby inną metodę, to warto zastanowić się nad osiką - wykonuje się z niej przecież gonty, które bez żadnej impregnacji wytrzymują spokojnie po 50 lat


Przy tej wysokości sosna, a szczególnie świerk się będzie odkształcał i pękał i żadne klejenie i wkręty nie pomogą. Trzeba ścianki robić z dwóch klejonych części bo część korpusów sie będzie rozłazić.
Osika nadaje się tylko na ramki po dobrym wysuszeniu.
Z sosny wejmutki korpus Langstroth 3/4 wazy 3 kg, ze świerka 3,9 kg.

Można do sprawy podejść inaczej.
Nie kleić deseczek na ścianki tylko złozyć na styk przy skręcaniu korpusów. Można je nawet gwoździami zbić. Trzeba pamietać o zrobieniu wiekszego luzu w daszku tak aby w razie odkształceń któregoś z górnych korpusów można go było na ulu połozyć bez problemu. Uli nie malować i nie impregnować. Nawet jak jakiś procent nie będzie sie nadawał do użytku po 2-3 latach to i tak taniej wyjdzie niż zrobić na tip-top. :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 15:22 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 maja 2009, 18:55 - ndz
Posty: 283
Lokalizacja: Sułoszowa
Ule na jakich gospodaruję: wielkopolski
Ja zrobiłem korpusy z osiki na próbe. Deski sezonowane były podobno 8 lat. Dość twarde drzewo w obróbce i cięższe od sosny. Zaimpregnowałem gorącym olejem jadalnym z woskiem ( większość impregnatów ma właściwości owadobójcze ), korpusy nie klejone, skręcane wtrętami, narazie jest ok. Jedyna wada to troche zsiniały. Jak przestanie padać to postaram sie ztobić jakieś foty.

pozdro


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 19:53 - pn 

Rejestracja: 04 grudnia 2009, 18:00 - pt
Posty: 677
Lokalizacja: Wrocław
Ule na jakich gospodaruję: ramka 36-18
Po co stosować impregnaty do malowania wnętrza ula. Rozpuścić kit pszczeli w spirytusie /denaturacie/ i tym malować. Sama natura.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 20:02 - pn 

Rejestracja: 05 czerwca 2010, 01:12 - sob
Posty: 222
Lokalizacja: Maków k. Skierniewic / Warszawa
Ule na jakich gospodaruję: 1/2D
lucjan49 pisze:
Po co stosować impregnaty do malowania wnętrza ula. Rozpuścić kit pszczeli w spirytusie /denaturacie/ i tym malować. Sama natura.


a nie lepiej zostawić tą robotę pszczołom...?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 20:15 - pn 

Rejestracja: 04 grudnia 2009, 18:00 - pt
Posty: 677
Lokalizacja: Wrocław
Ule na jakich gospodaruję: ramka 36-18
markko71, Wcześniej zaimpregnowane wnętrze nie będzie miało od początku do czynienia z wilgocią. Pędzlem szybciej a pszczoły tylko poprawią.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 22:56 - pn 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
lucjan49 pisze:
markko71, Wcześniej zaimpregnowane wnętrze nie będzie miało od początku do czynienia z wilgocią. Pędzlem szybciej a pszczoły tylko poprawią.

lucjanie racja. ale bez pedzla pszczoly tez dadza rade. ze wzgledu na totalny grak czasu staram sie stosowac metody min. czasowo.
I znowu polbart mnie usatysfakcjonowal
:piwko:
korpusy na dwie dechy, bez klejonki. na chlopski rozum, pszczoly tal ladnie zakituja, ze nawet przy rzucaniu w kierunku zony nic im sie nie stanie ;)
rowniez dzieki za dokladne dane metryczne (waga w zaleznosci od materialu)

polepszylo mi sie znowu, jak widze, ze potwierdzenie w doswiadczeniu znajduja moje teoretyczne przypuszczenia :szok:
pzdr, w szczegolnosci dla polbarta :) :piwko:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 lipca 2011, 23:48 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 października 2009, 17:52 - sob
Posty: 2566
Lokalizacja: Szczecin okolice
Ule na jakich gospodaruję: Wlkp
Panowie, Tomek miodek pokazał tutaj na forum kwestie uli z osb, one maja 15 mm, sa zwykłe, brzydkie i nietrwałe ( chociaż maja juz 7-8 lat). Ale liczy sie tutaj co innego: ----miodu pszczoly w nich przyniosly jak w innych ulach. Wiec w czym jest problem? Zeby sie rozwinac to trzeba startowaac z takim wlasnie ekperymentowaniem

_________________
www.pszczolyimiod.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 26 lipca 2011, 10:14 - wt 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
adidar pisze:
Panowie, Tomek miodek pokazał tutaj na forum kwestie uli z osb, one maja 15 mm, sa zwykłe, brzydkie i nietrwałe ( chociaż maja juz 7-8 lat). Ale liczy sie tutaj co innego: ----miodu pszczoly w nich przyniosly jak w innych ulach. Wiec w czym jest problem? Zeby sie rozwinac to trzeba startowaac z takim wlasnie ekperymentowaniem


Jasne. Tylko ja wolałbym po prostu trwałe, żeby upierdliwie się w nich nie pracowało ze względu na uszkodzenia, wypaczenia (tak jak obecnie mam pilśnia x2 a w środku steropian).
Miodu zasadniczo będzie tyle samo.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 29 sierpnia 2011, 22:49 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 grudnia 2009, 22:31 - śr
Posty: 538
Lokalizacja: opolskie
Ule na jakich gospodaruję: WZ Wlkp Froundenstein
Sosna wejmutka oczywiście super by była ale kupując ją w niemczech po 250 euro plus transport do nas to już jest koszt.
Dobrze jak jest dostęp do świerku ze skandynawi
Daglezja jest na tyle trwalsza od naszych rodzimych iglastych że jest świetna na dennice.
Jesienią ruszam z mini produkcją jedno ściennych uli korpusowych, czopowanych i klejonych z węższych desek z mikro czopami w prasie pneumatycznej.
Bez gwoździ i bez dobijania z góry korpusu owej listwy 1x1cm
W październiku wstawię zdjęcia i filmy z produkcji korpusów.
Zestaw będzie następujący :
dennica - daglezja sezonowana 11 lat
dennica wysoka - daglezja
korpusy, pół korpusy - sosna wejmutka i świerk skandynawski ze szwecji kilkuletni
daszki - świerk skandynawski
wilgotność 12 %
podam wagi poszczególnych elementów
Póki co codziennie zajmuję się zorganizowaniem wszystkiego.
Drewno już czeka na działania.

_________________
Ewang. Jana 3;16


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 30 sierpnia 2011, 08:05 - wt 

Rejestracja: 12 stycznia 2010, 11:27 - wt
Posty: 334
Lokalizacja: Góra
Asaf pisze:
wilgotność 12 %

Drewno o takiej wilgotności jest za suche. DO środka tak ale na zewnątrz powinno mieć w granicach 17-20%. Jeśli drewno jest po suszarni i nie ma możliwości zmierzenia wilgotności, miesiąc leżakowania na dworze rozwiązuje problem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 lutego 2012, 19:01 - ndz 

Rejestracja: 22 lutego 2012, 21:23 - śr
Posty: 118
Lokalizacja: Góry Świętokrzyskie
Ule na jakich gospodaruję: .
Asaf,
jak wyszły ule. Pokaż zdjęcia.

_________________
Pozdrawiam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 kwietnia 2012, 20:35 - pn 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 grudnia 2009, 22:31 - śr
Posty: 538
Lokalizacja: opolskie
Ule na jakich gospodaruję: WZ Wlkp Froundenstein
Wszystko już dojrzało żeby pokazać.
Dzisiaj nie miałem aparatu ani kamery, ale jutro wszystko zrobię.
Zrobię też zdjęcia z korpusami na wadze i z całym ulem na wadze.
Jest to konstrukcja z innymi wymiarami niż przyjęty ulowy kanon.
Gniazdo ramka szerokości wielkopolskiej ale wysokość to 32 cm czyli chyba 6 cm wyższa.
Ilość ramek w gnieździe 13 szt.
Ilość ramek w pół nadstawce 13 szt. szerokość wielkopolskiej i wysokość 16 cm.
W zabudowie zimnej ul jest na ramki LN
Dennice osiatkowane siatki z tworzywa specjalnego dla pasiek produkcji niemieckiej.
Całe dennice według wzoru Krzysztofa Kasperka
Przepraszam za opóźnienie.
Oczywiście będziemy robić też typowe jedno ścienne wielkopolskie pełne korpusy i pół korpusy.
Ule są czopowane i klejone wodno odpornym klejem.
Nie używam w korpusach i nadstawkach gwoździ ani śrub.
Dennica jest skręcona śróbami ze stali nierdzewnej.
Grubość ścianek 25 mm.
Wszystko jest szlifowane i wygląda dosyć przyzwoicie,
ale to ocenicie jutro.
Do zobaczenia jutro.
Pozdrawiam
Asaf

_________________
Ewang. Jana 3;16


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 kwietnia 2012, 23:11 - pn 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
hmmm, czy świerk skandynawski się nada na korpusy jednodechowe o wys. 194 mm lepiej niż nasza krajowa sosna?

_________________
-----------------------
www.pasiekawilka.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 kwietnia 2012, 23:36 - pn 

Rejestracja: 06 czerwca 2010, 23:11 - ndz
Posty: 254
Lokalizacja: Piła
Oczywiście, że świerk skandynawski nada się lepiej na takie korpusy, o których piszesz niż nasza rodzima sosna. Jest też o niebo lepszy od naszego świerku, mimo iż i to świerk i to świerk. Jego wyższość wynika stąd, że rośnie w zimniejszym klimacie z tego też tytułu jego roczne przyrosty są mniejsze przez co drewno staje się gęściejsze - bardzo małe odległości między pierścieniami poszczególnych słojów. Taka charakterystyka ma wpływ na zachowanie się drewna w wyrobie końcowym - podatność na wypaczanie i pękanie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 kwietnia 2012, 00:22 - wt 

Rejestracja: 15 września 2009, 23:27 - wt
Posty: 6074
Lokalizacja: Stara Słupia
Ule na jakich gospodaruję: Langstroth 3/4
Miejscowość z jakiej piszesz: Słupia
Zygmunt,

Mam pytanie o Wejmutkę.
Deska ze środka - 32 cm szeroka ma 80 przyrostów rocznych.
Inna deska ze środka - 54 cm szeroka ma 43 przyrosty roczne.
Od czoła - ta pierwsza ubita jak dąb, ta druga wygląda jak trociny.
Która się bardziej nadaje na ścianki korpusów o wysokości 194 mm?

Pozdrawiam,
polbart

_________________
http://www.polbart.company/matki-pszczele


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 kwietnia 2012, 08:27 - wt 

Rejestracja: 12 stycznia 2010, 11:27 - wt
Posty: 334
Lokalizacja: Góra
polbart pisze:
Która się bardziej nadaje na ścianki korpusów o wysokości 194 mm?


Ja bym wziął tą pierwszą, a pszczoły tą drugą :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 kwietnia 2012, 14:57 - wt 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
hwafel pisze:

Ja bym wziął tą pierwszą, a pszczoły tą drugą :wink:


dobrze piszesz. I to samo jest z tym świerkiem skandynawski vs rodzimy.
:)

_________________
-----------------------
www.pasiekawilka.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 kwietnia 2012, 20:38 - wt 

Rejestracja: 06 czerwca 2010, 23:11 - ndz
Posty: 254
Lokalizacja: Piła
Polbart - mimo, że jak wielokrotnie pisałem, drewno wejmutki nie jest dla mnie z czym na co dzień miałbym do czynienia, postaram się odpowiedzieć. W tym celu poszedłem na stryszek gdzie od kilku dni "wypoczywa" mój stosik desek z wejmutki i w wyniku kolejnych oględzin moje zdanie jest następujące. Domyślam się, że w pytaniu zawarłeś dwa skrajne przypadki, odbiegające od średniej dla tych samych warunków klimatycznych. Z tego wnoszę, że ta starsza musiała rosnąć na skrajnie niekorzystnych warunkach glebowych co było powodem minimalnych przyrostów rocznych. Ponieważ wejmutka to też sosna, więc posiada niektóre cechy wspólne z naszą sosną pospolitą. Według tego co zauważyłem to podobnie jak sosna pospolita drewno wejmutki nie jest jednorodne pod względem struktury na całej długości pnia. Jeżeli decydujemy się na budowanie uli z sosny pospolitej, jeżeli mamy taką możliwość, powinniśmy unikać desek z odziomka, a wykorzystywać deski z wyższych partii pnia, które będą lżejsze, a przy tym, że tak powiem cieplejsze. Podobnie jest we wskazanym przez Ciebie przypadku. Drewno z odziomka tej wejmutki będzie ciężkie, bardzo wytrzymałe mechanicznie, mniej nasiąkliwe ale pod względem warunków termicznych korpusy wykonane z tej deski byłyby relatywnie zimne w okresie wczesnej wiosny, za to z tendencją do przegrzewania w okresie upałów. Gdyby zatem ode mnie zależało, dolne partie tego pnia wykorzystałbym w innym celu niż budowa uli. Drugi bal - tak jak Koledzy wcześniej pisali z pewnością wybrałyby pszczoły. Zapewne ta wejmutka rosła w wyjątkowo sprzyjających warunkach glebowych co spowodowało, że rosła niczym brojler. Wartość mechaniczną też ma zapewne mniej więcej taką jak różnica mięsa kury hodowanej na wolnym wybiegu, a wspomnianym wcześniej brojlerem. Higroskopijna struktura drewna bardzo korzystna ze względów termicznych, zapewne jednak łatwo nasiąkliwa i ze względu na duże przyrosty ze zwiększoną tendencją do paczenia w porównaniu ze wzorcem dla danego gatunku. Przyjmuję oczywiście tezę książkową, że wejmutka w porównaniu z innymi gatunkami nie paczy się. Uważam zatem, że jest w pełni do wykorzystania do budowy korpusów. Technologię budowy uzależniłbym od rodzaju połączenia między ścianami. W przypadku połączenia ścian na zasadzie wpust - wypust, ściany z wypustem robiłbym z całej szerokości. Wynika to z tego, że w połączeniu i tak będą skutecznie blokowane przed wypaczaniem. Natomiast ściany z wpustem preferowałbym klejone ( nie jestem w stanie określić wielkość paczenia, więc tak na wszelki wypadek). Korpus wykonany z tego pnia, z pewnością poddałbym impregnacji - parafina lub moczenie w roztworze pokostu lnianego z terpentyną (1:1) celem zabezpieczenia drewna przed nadmierną nasiąkliwością i wzmocnieniem powierzchni. To tak na tyle nie mając możliwości obejrzenia tego cuda w realu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 kwietnia 2012, 22:29 - wt 

Rejestracja: 15 września 2009, 23:27 - wt
Posty: 6074
Lokalizacja: Stara Słupia
Ule na jakich gospodaruję: Langstroth 3/4
Miejscowość z jakiej piszesz: Słupia
Zygmunt, dzięki za piękny wykład.
Jako ciekawostkę podam tylko, że te dwie deski pochodzą z drzew z tego samego lasu.
Ta węższa z nasadzeń sprzed II wojny światowej a ta szersza to deska z powojennej samosiejki.
Samosiejka rosła w cieniu, dodatkowo na już użyźnionej glebie i tak się pięła do światła,
że słoje miała kilkakrotnie grubsze a i efekt końcowy dużo lepszy w postaci większej średnicy jak na swój dużo młodszy wiek. Nie mówiąc już o większej przydatności na ścianki korpusów.
Pozdrawiam,
polbart

_________________
http://www.polbart.company/matki-pszczele


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 kwietnia 2012, 22:48 - wt 

Rejestracja: 06 czerwca 2010, 23:11 - ndz
Posty: 254
Lokalizacja: Piła
Odnośnie świerka skandynawskiego dodam tylko, że w okresie mojego wczesnego dzieciństwa, a trochę latek już przeżyłem, moja mama pracowała w szkółkach leśnych i już wtedy przygotowywali dwuletnie sadzonki świerka, które głównie były eksportowane do Szwecji i to w znacznych ilościach. Przypuszczam, że świerk ten w chwili obecnej powraca lub w najbliższym czasie powróci z tej emigracji. Zatem tzw. świerk skandynawski jako gatunek nie jest niczym szczególnym, a właściwości drewna jakie mu się przypisuje wynikają z warunków w jakich rośnie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 kwietnia 2012, 13:08 - śr 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
zgadza się różnice w drewnie są duże nawet w drzewach z tego samego lasu. I chyba też tak jak koledzy piszą, wynikają też z wysokości "pobierania" materiału. Odziom cięższy, czubek lżejszy. Obserwuję to w przypadku moich korpusów, gdzie na oko, gdybym zestawił dwa skrajne przypadki, podejrzewam, że waga różniła by się nawet dwukrotnie (zażywicowane odziomy, lekie czubki).
Niektóre korpusy, chodź są ze zwykłej sosny, naprawdę ważą jak z wejmutki.

_________________
-----------------------
www.pasiekawilka.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 kwietnia 2012, 14:26 - śr 

Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 15:03 - śr
Posty: 328
Lokalizacja: Dobre Miasto
Ule na jakich gospodaruję: wlkp-12, LN3/4
przed chwilą rozmawiałem z gościem z http://www.ecowoodpolska.pl/
Świerk skandynawski mają w gotowych suszonych struganych deskach 195*28 lub 21 - gotowe na LN 3/4 :)
1m3 waży 450-490 kg - stąd możemy wyliczyć gęstość drewna, a więc i parametry cieplne. Jegomość twierdził, że bez żadnego malowania spokojnie można dawać na warunki zewnętrzne np. na elewacje i się nie będzie paczyć.
cena za 1m.b. deski 195*19 6,22 zł, czyli materiał na 1 korpus ok. 12 zł
Niestety nie mają desek gr 25 mm. Może warto robić korpusy "mieszane" tj. 2 deski 28 mm i dwie 19 mm.
Chyba na zimę sobie zamówię ze 2 metry sześcienne

_________________
-----------------------
www.pasiekawilka.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 lipca 2012, 08:42 - ndz 

Rejestracja: 20 lipca 2012, 06:37 - pt
Posty: 37
Lokalizacja: koło Sandomierza
Ule na jakich gospodaruję: warszawski zwykły
Miejscowość z jakiej piszesz: koło Sandomierza
witam, gdzi emożna kupic takie zamknięcia do dennicy wkręcane?
download/file.php?id=4866&mode=view


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 lipca 2012, 08:44 - ndz 
bzyki.com, W sklepie z artykułami metalowymi :D


Na górę
  
 
Post: 29 lipca 2012, 08:54 - ndz 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 kwietnia 2009, 21:53 - sob
Posty: 99
Lokalizacja: kuj-pom
Ule na jakich gospodaruję: wlkp. 10-cio ramkowe
bzyki.com pisze:
witam, gdzi emożna kupic takie zamknięcia do dennicy wkręcane?


viewtopic.php?f=11&t=4008&p=63299&hilit=wiede%C5%84ska#p63299


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

   baner na stron                



Chcesz zareklamować swoją stronę na naszej skontaktuj sie z Administratorem


"Wszystkie prawa zastrzeżone"©. Zakaz powielania i rozpowszechniania treści oraz zdjęć z forum bez zgody autora i Administracji