Czy zna ktoś ten tekst? Znowu będzie mniej dotacji dla pszczelarzy. Duża kasa dla dużych producentów - nawet samochody refundowane. Poniżej cytuję tekst który otrzymałem. Zapraszam do lektury i analizowania
Uwagi do KPWP
SZKOLENIA Proponowane zmiany: 1. Podnieść kwotę refundacji w szkoleniach do: - 700 zł sala, - 25 zł wyżywienie całodzienne, - 250 zł wykładowcy za godzinę Uzasadnienie. Są to kwoty bardziej zbliżone do realnych wydatków niż te zawarte w propozycjach. Wynagrodzenie wykładowców też nie było zmieniane od wielu lat.
Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 5 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Uzasadnienie Podniesienie kwoty refundacji kosztów o jaką mogą się ubiegać podmiotu uprawnione będzie bardziej zbliżone do kosztów ponoszonych przy obsłudze projektów chociaż i tak w całości tych kosztów nie pokryją. Zmianę tę należy zastosować do wszystkich działań i we wszystkich zapisach gdzie o tym mowa w warunkach KPWP. W końcowym rozliczeniu kwota refundacji za obsługę wszystkich kierunków KPWP może stanowić około jednego miliona złoty co wydaje się być nie wysoką kwotą w stosunku do poniesionych kosztów i ilości obsłużonych beneficjentów.
ZAKUP SPRZĘTU PSZCZELARSKIEGO
Końcowymi beneficjentami wsparcia mogą być:
1. producenci produktów pszczelich(…) 2. producenci(…) 3. grupy producentów (…) 4. organizacje producentów (…) 5. uznane zrzeszenia (…)
- Producent produktów pszczelich może być beneficjentem pomocy w ramach KPWP wyłącznie w ramach jednej organizacji pszczelarskiej.
- Beneficjent KPWP działań „Pomoc techniczna skierowana do pszczelarzy i organizacji pszczelarzy” i „Racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli”, nie może być równocześnie beneficjentem wsparcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013 – PROW 2014-2020 – może być beneficjentem tylko jednego z tych dwóch kierunków wsparcia w rozpatrywanym okresie. Uzasadnienie Jest to zapis ważny dla dużych pasiek, konieczny dla określenia kiedy nie można korzystać z KPWP. Obecnie określa to 4 ESU jednak zgodnie z nowym PROW nie ma już przelicznika ESU. Dlatego jest propozycja zastąpienia tego zapisu proponowanym.
Beneficjenci
Jest Końcowym odbiorcą pomocy może być jedynie pszczelarz, który posiada co najmniej 15 rodzin pszczelich. Zmienić na Końcowym odbiorcą pomocy może być jedynie pszczelarz, który posiada co najmniej 10 rodzin pszczelich. Uzasadnienie Zmienić limit od 10 rodzin pszczelich spowoduję to dostęp kolejnej dużej grupy pszczelarzy do możliwości modernizacji pasiek. Zlikwidowanie limitu całkiem spowoduje nadmierną ilość pracy przy obsłudze projektu do uzyskanego efektu oraz może spowodować, że dofinansowanie będzie na dużo mniejszym poziomie niż oczekiwany i spowoduje to ogólne niezadowolenie beneficjentów i obsługujących projekty.
O refundację środków finansowych w ramach mechanizmu mogą ubiegać się podmioty uprawnione: 1. organizacje pszczelarskie, - związki pszczelarskie - stowarzyszenia pszczelarzy, - zrzeszenia pszczelarzy, - grupy producentów rolnych – w zakresie działalności pszczelarskiej,(…) - organizacje producentów (…) - zrzeszenia organizacji producentów (…) - spółdzielnie pszczelarskie. Koszty podlegające refundacji Refundacji podlegać będą wyłącznie koszty poniesione na zakup fabrycznie nowego specjalistycznego sprzętu pszczelarskiego tj.: - miodarek; - odstojników; - dekrystalizatorów; - stołów do odsklepiania plastrów; - suszarek do suszenia obnóży pyłkowych; usunąć i zastąpić zapisem - urządzeń do pozyskiwania pyłku; - topiarek do wosku; - urządzeń do kremowania miodu; - refraktometrów; - kompletnych uli wszystkich typów ( w skład ula wchodzi dennica, korpusy, daszek, powałka) lub ich elementów; - wag pasiecznych; - urządzeń do monitorowania pasiek. uzasadnienie: Rozszerzenie asortymentu sprzętu jest konieczne ze względu na gospodarkę pasieczną i zgodne z potrzebami pszczelarzy. Realizacja projektu Kwota dotacji: Jest : Maksymalna wysokość pomocy przekazanej jednemu producentowi produktów pszczelich w ramach tego działania w okresie jednego sezonu nie może przekroczyć 70 zł w przeliczeniu na jedna rodzinę pszczelą i nie więcej niż 10 000 zł.
Zmienić na : Maksymalna wysokość pomocy przekazanej jednemu producentowi produktów pszczelich w ramach tego działania w okresie jednego sezonu nie może przekroczyć 50 zł w przeliczeniu na jedna rodzinę pszczelą i nie więcej niż 10 000 zł.
Uzasadnienie Zmiany te pozwolą skorzystać z zakupu sprzętu większej ilości pszczelarzy posiadających mniejszą ilość rodzin pszczelich a chcących się rozwijać. Jednoczesne zmniejszenie kwoty dofinansowania do 50 zł na jedną rodzinę pszczelą pozwoli pulę pieniędzy przeznaczoną na ten projekt rozdysponować na większą liczbę rodzin pszczelich. Wielokrotnie dochodziło do sytuacji, że pszczelarze nie otrzymywali pełnego dofinansowania 70 zł na rodzinę pszczelą co powodowało rozczarowanie wysokością dotacji.
Zlikwidować zapis: W przypadku zakupu uli, jeden odbiorca końcowy może otrzymać refundację kosztów ich zakupu w liczbie nie większej niż 20% liczby posiadanych przez siebie rodzin pszczelich,
Uzasadnienie: Zlikwidować limit zakupu do 20 % uli, jest ograniczenie kwotowe 50 zł i 10 000 zł, to powinno wystarczyć.
Zapis: Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 2 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Zmienić na: Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 5 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Uzasadnienie Podniesienie kwoty refundacji kosztów o jaką mogą się ubiegać podmiotu uprawnione będzie bardziej zbliżone do kosztów ponoszonych przy obsłudze projektów chociaż i tak w całości tych kosztów nie pokryją.
ZAKUP ŚRODKÓW WARROZOBÓJCZYCH Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 5 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Uzasadnienie. Podniesienie kwoty refundacji kosztów o jaką mogą się ubiegać podmiotu uprawnione będzie bardziej zbliżone do kosztów ponoszonych przy obsłudze projektów chociaż i tak w całości tych kosztów nie pokryją.
ZAKUP PRZYCZEP (LAWET) DO PRZEWOZU ULI Zmienić na UŁATWIANIE PROWADZENIA GOSPODARKI WĘDROWNEJ
Celem działania „Refundacja kosztów zakupu przyczep (lawet) do przewozu uli” jest racjonalizacja prowadzenia wędrownej gospodarki pasiecznej poprzez zapewnienie pszczelarzom dostępności do przyczep (lawet) oraz zachęcenie grup drobnych pszczelarzy do wspólnego przewożenia uli na pożytki, co powinno spowodować zwiększenie produkcji miodu i innych produktów pszczelich oraz zapylanie roślin na jak największym obszarze kraju. Zmienić na Celem działania „Ułatwienie prowadzenia gospodarki pasiecznej wędrownej” jest racjonalizacja prowadzenia wędrownej gospodarki pasiecznej poprzez zapewnienie pszczelarzom dostępności do sprzętu oraz zachęcenie grup drobnych pszczelarzy do wspólnego przewożenia uli na pożytki, co powinno spowodować zwiększenie produkcji miodu i innych produktów pszczelich oraz zapylanie roślin na jak największym obszarze kraju.
Końcowym odbiorcą pomocy może być pszczelarz, który posiada co najmniej 30 rodzin pszczelich. - Beneficjent KPWP działań „Pomoc techniczna skierowana do pszczelarzy i organizacji pszczelarzy” i „Racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli”, nie może być równocześnie beneficjentem wsparcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013 – PROW 2014-2020 – może być beneficjentem tylko jednego z tych dwóch kierunków wsparcia w rozpatrywanym okresie. Uzasadnienie Jest to zapis ważny dla dużych pasiek konieczny dla określenia kiedy nie można korzystać z KPWP. Obecnie określa to 4 ESU jednak zgodnie z nowym PROW nie ma już przelicznika ESU. Dlatego jest propozycja zastąpienia tego zapisu proponowanym.
Koszty kwalifikowane: Refundacji podlegają koszty podane w wartościach netto. Koszty podstawowe: • Przyczep (lawet) do przewozu uli • Urządzeń do załadunku i rozładunku uli • Wózki do transportu uli • Zakup samochodu dostosowanego do przewozu uli i prowadzenia gospodarki pasiecznej
Uzasadnienie Rozszerzenie o w/w sprzęty jak i zmiana nazwy całego kierunku dostosowuję ten kierunek do rzeczywistych potrzeb pszczelarzy w zależności od wielkości prowadzonego gospodarstwa.
Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 5 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Uzasadnienie: Podniesienie kwoty refundacji kosztów o jaką mogą się ubiegać podmiotu uprawnione będzie bardziej zbliżone do kosztów ponoszonych przy obsłudze projektów chociaż i tak w całości tych kosztów nie pokryją.
ANALIZY JAKOŚCI MIODU Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 5 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Uzasadnienie: Podniesienie kwoty refundacji kosztów o jaką mogą się ubiegać podmiotu uprawnione będzie bardziej zbliżone do kosztów ponoszonych przy obsłudze projektów chociaż i tak w całości tych kosztów nie pokryją.
ZAKUP PSZCZÓŁ Pomoc na powiększenie odbudowe i poprawę jakości pogłowia pszczół Rodzaj wsparcia Pomoc polega na refundacji nie więcej niż 70%, kosztów kwalifikowanych zakupu pszczół z pasiek w których nie wykryto objawów klinicznych chorób zakaźnych pszczół zwalczanych z urzędu. Beneficjenci • Producenci produktów pszczelich posiadający co najmniej 2 rodziny pszczele. Koszty kwalifikowane, kwoty i stawki wsparcia Refundacji podlegają koszty podane w wartościach netto Koszty podstawowe (…) Refundacji podlegają koszty zakupu pszczół z pasiek: • W których nie stwierdzono objawów klinicznych chorób zakaźnych pszczół zwalczanych z urzędu.
Zmienić zapis dotyczący zdrowotności pasiek „Pasieka produkująca matki, odkłady i pakiety przed rozpoczęciem sprzedaży w danym sezonie przedstawia aktualne zaświadczenie weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lekarz weterynarii wystawia zaświadczenie o stanie zdrowotnym pasieki w zakresie nosemozy, zgnilca europejskiego, zgnilca amerykańskiego (pozostałe wykreślić). Stwierdzenie w pasiece objawów klinicznych choroby zwalczanej z urzędu eliminuje ją z produkcji. Zaświadczenie weterynaryjne powinno zawierać w szczególności: dane dotyczące pasieki, w tym imię nazwisko posiadacza zwierząt, adres, liczbę rodzin pszczelich(biorących udział w produkcji), oświadczenie o stanie zdrowotnym pasieki, podpis i pieczątkę lekarza weterynarii wystawiającego zaświadczenie, datę jego wydania. Uzasadnienie Uprości to obecnie funkcjonujący stan który spowodował bardzo duże zamieszanie na rynku sprzedaży pszczół a jednocześnie jest to zgodne z prawem weterynaryjnym. W KPWP jest zapis o pasiekach rekomendowanych i wydaje się, że dużo powinno zależeć od związków czy dany hodowca będzie miał rekomendację czy nie i od dotychczasowej jego opinii.
Zlikwidować limit pakietów/odkładów jaki mogą wyprodukować pasieki . „Producent pakietów i odkładów, na potrzeby związane z KPWP, nie może wyprodukować ich w jednym sezonie więcej niż 100% liczby posiadanych rodzin pszczelich” Uzasadnienie: Są pasieki specjalizujące się w produkcji pakietów odkładów i nie należy ograniczać im możliwości rozwoju i sprzedaży. To rynek powinien regulować czy dany hodowca będzie miał zamówienia na swój towar czy nie.
Zmienić zapis o cenie pakietu/ odkładu:
„Cena jednostkowa netto pakietu/odkładu przyjęta do refundacji nie przekroczy 200 zł/sztukę.”
Na „Wartość pakietu/odkładu przyjęta do refundacji nie przekroczy 200 zł/sztukę.” Uzasadnienie: Cena po jakiej może być sprzedawany odkład zależy od wielu czynników np. okres, rodzaj matki i dlatego nie można narzucać ceny takiego odkładu odgórnie jednak maksymalna wartość jaką przyjmuje się do refundacji wynosić będzie 200 zł. I może ona stanowić całkowitą cenę odkładu/pakietu lub tylko jakąś część jego ceny.
Zmienić zapis ograniczający zakup matek odkładów:
Pszczelarz (końcowy odbiorca pomocy) w danym sezonie nie może otrzymać więcej matek, pakietów lub odkładów pszczelich łącznie, niż 50% liczby posiadanych przez niego rodzin pszczelich. Pszczelarz ubiegający się o refundację pakietów i odkładów, w danym sezonie nie może otrzymać ich łącznie więcej niż 20% liczby posiadanych przez niego rodzin pszczelich.
Na:
Producent produktów pszczelich w danym sezonie nie może zakupić w ramach refundacji więcej matek, pakietów i odkładów pszczelich łącznie, niż 50% liczby posiadanych przez niego pni pszczelich.
Podmioty uprawnione mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów związanych z wykonaniem projektu oraz związanej z tym robocizny (księgowość, prace biurowe, materiały biurowe, korespondencja, telekomunikacja). Refundacji podlegają koszty w wysokości nie większej niż 5 % wartości kosztów projektu przyjętych do refundacji. Uzasadnienie: Podniesienie kwoty refundacji kosztów o jaką mogą się ubiegać podmiotu uprawnione będzie bardziej zbliżone do kosztów ponoszonych przy obsłudze projektów chociaż i tak w całości tych kosztów nie pokryją.
Zapis w punkcie 6.4.7 KPWP 6.4.7 Niedopuszczalne jest podejmowanie uchwał przez podmioty uprawnione jest pobieranie dodatkowych opłat od odbiorców końcowych korzystających z pomocy jak również zabrania się uzależniania udziału danego pszczelarza od wyrażenia zgody na wpłacenie dodatkowej opłaty z tytułu udziału w mechanizmie, pod groźbą wykluczenia danego podmiotu uprawnionego z udziału w mechanizmie.
Zmienić na:
6.4.7 Niedopuszczalne jest pobieranie dodatkowych opłat od odbiorców końcowych korzystających z pomocy jak również zabrania się uzależniania udziału danego pszczelarza od wyrażenia zgody na wpłacenie dodatkowej opłaty z tytułu udziału w mechanizmie, pod groźbą wykluczenia danego podmiotu uprawnionego z udziału w mechanizmie. Uzasadnienie. Zapis jak w obecnym KPWP ingeruje w swobodę działalności każdej organizacji i wydaję się być nie zgodny z prawem dlatego należy to zmienić jak w proponowanym zapisie.
1. Współpraca z wyspecjalizowanymi podmiotami w zakresie wdrażania stosowanych programów naukowo-badawczych w dziedzinie pszczelarstwa i produktów pszczelich W całości wykreślić to działanie 2. Monitorowanie rynku W całości wykreślić to działanie 3. Wspieranie badań rynku produktów pszczelich W całości wykreślić to działanie 4. Zakup urządzeń laboratoryjnych Usunięcie tego kierunku z KPWP ze względu na możliwość korzystania z innych środków na takie inwestycje.
|